Sed ut, unde huc digressa est, eodem redeat ora-
|
1.109.1
|
tio: si nihil queam disputare, quam ob rem quidque
|
|
fiat, et tantum modo fieri ea, quae commemoravi, do-
|
|
ceam, parumne Epicuro Carneadive respondeam? Quid,
|
|
si etiam ratio exstat artificiosae praesensionis facilis,
|
5
|
divinae autem paulo obscurior? Quae enim extis, quae
|
|
fulgoribus, quae portentis, quae astris praesentiuntur,
|
|
haec notata sunt observatione diuturna. Adfert autem
|
|
vetustas omnibus in rebus longinqua observatione in-
|
|
credibilem scientiam; quae potest esse etiam sine motu
|
10
|
atque inpulsu deorum, cum, quid ex quoque eveniat,
|
|
et quid quamque rem significet, crebra animadversione
|
|
perspectum est. Altera divinatio est naturalis, ut
|
110.1
|
ante dixi; quae physica disputandi subtilitate referenda
|
|
est ad naturam deorum, a qua, ut doctissimis sapien-
|
|
tissimisque placuit, haustos animos et libatos habe-
|
|
mus; cumque omnia completa et referta sint aeterno
|
5
|
sensu et mente divina, necesse est cognatione divino-
|
|
rum animorum animos humanos commoveri. Sed vigi-
|
|
lantes animi vitae necessitatibus serviunt diiungunt-
|
|
que se a societate divina vinclis corporis inpediti.
|
|
Rarum est quoddam genus eorum, qui se a corpore
|
111.1
|
avocent et ad divinarum rerum cognitionem cura omni
|
|
studioque rapiantur. Horum sunt auguria non divini
|
|
impetus, sed rationis humanae; nam et natura futura
|
|
praesentiunt, ut aquarum eluviones et deflagrationem
|
5
|
futuram aliquando caeli atque terrarum; alii autem
|
|
in re publica exercitati, ut de Atheniensi Solone ac-
|
|
cepimus, orientem tyrannidem multo ante prospiciunt;
|
|
quos prudentes possumus dicere, id est providentes,
|
|
divinos nullo modo possumus, non plus quam Mile-
|
10
|
sium Thalem, qui, ut obiurgatores suos convinceret
|
|
ostenderetque etiam philosophum, si ei commodum
|
|
esset, pecuniam facere posse, omnem oleam, ante quam
|
|
florere coepisset, in agro Milesio coëmisse dicitur. Ani-
|
112.1
|
madverterat fortasse quadam scientia olearum uber-
|
|
tatem fore. Et quidem idem primus defectionem so-
|
|
lis, quae Astyage regnante facta est, praedixisse fertur.
|
|