Atque haec quidem vatium ratio est, nec dissimilis
|
1.115.5
|
sane somniorum. Nam quae vigilantibus accidunt va-
|
|
tibus, eadem nobis dormientibus. Viget enim animus
|
|
in somnis liber ab sensibus omnique inpeditione cu-
|
|
rarum iacente et mortuo paene corpore. Qui quia
|
|
vixit ab omni aeternitate versatusque est cum innu-
|
10
|
merabilibus animis, omnia, quae in natura rerum sunt,
|
|
videt, si modo temperatis escis modicisque potionibus
|
|
ita est adfectus, ut sopito corpore ipse vigilet. Haec
|
|
somniantis est divinatio. Hic magna quaedam exori-
|
116.1
|
tur, neque ea naturalis, sed artificiosa somniorum [Anti-
|
|
phontis] interpretatio eodemque modo et oraculorum et
|
|
vaticinationum [sunt enim explanatores, ut gramma-
|
|
tici poëtarum]. Nam ut aurum et argentum, aes, fer-
|
5
|
rum frustra natura divina genuisset, nisi eadem do-
|
|
cuisset, quem ad modum ad eorum venas perveniretur,
|
|
nec fruges terrae bacasve arborum cum utilitate ulla
|
|
generi humano dedisset, nisi earum cultus et condi-
|
|
tiones tradidisset, materiave quicquam iuvaret, nisi
|
10
|
consectionis eius fabricam haberemus, sic cum omni
|
|
utilitate, quam di hominibus dederunt, ars aliqua con-
|
|
iuncta est, per quam illa utilitas percipi possit. Item
|
|
igitur somniis, vaticinationibus, oraclis, quod erant
|
|
multa obscura, multa ambigua, explanationes adhibi-
|
15
|
tae sunt interpretum.
|
|
Quo modo autem aut vates aut somniantes ea vi-
|
117.1
|
deant, quae nusquam etiam tunc sint, magna quaestio
|
|
est. Sed explorata si sint ea, quae ante quaeri de-
|
|
beant, sint haec, quae quaerimus, faciliora. Continet
|
|
enim totam hanc quaestionem ea ratio, quae est de
|
5
|
natura deorum, quae a te secundo libro est explicata
|
|
dilucide. Quam si obtinemus, stabit illud, quod hunc
|
|
locum continet, de quo agimus, esse deos, et eorum
|
|
providentia mundum administrari, eosdemque consu-
|
|
lere rebus humanis, nec solum universis, verum etiam
|
10
|
singulis. Haec si tenemus, quae mihi quidem non
|
|
videntur posse convelli, profecto hominibus a dis fu-
|
|
tura significari necesse est. Sed distinguendum vide-
|
118.1
|
tur, quonam modo. Nam non placet Stoicis singulis
|
|
iecorum fissis aut avium cantibus interesse deum;
|
|
neque enim decorum est nec dis dignum nec fieri
|
|
ullo pacto potest; sed ita a principio inchoatum esse
|
5
|
mundum, ut certis rebus certa signa praecurrerent,
|
|
alia in extis, alia in avibus, alia in fulgoribus,
|
|
alia in ostentis, alia in stellis, alia in somnian-
|
|
tium visis, alia in furentium vocibus. Ea quibus
|
|
bene percepta sunt, ii non saepe falluntur; male con-
|
10
|
iecta maleque interpretata falsa sunt non rerum vitio,
|
|
sed interpretum inscientia. Hoc autem posito atque
|
|
concesso, esse quandam vim divinam hominum vitam
|
|
continentem, non difficile est, quae fieri certe videmus,
|
|
ea qua ratione fiant, suspicari. Nam et ad hostiam
|
15
|
deligendam potest dux esse vis quaedam sentiens, quae
|
|
est toto confusa mundo, et tum ipsum, cum immolare
|
|
velis, extorum fieri mutatio potest, ut aut absit ali-
|
|
quid aut supersit; parvis enim momentis multa natura
|
|
aut adfingit aut mutat aut detrahit. Quod ne dubi-
|
119.1
|
tare possimus, maximo est argumento, quod paulo
|
|
ante interitum Caesaris contigit. Qui cum immolaret
|
|
illo die, quo primum in sella aurea sedit et cum pur-
|
|
purea veste processit, in extis bovis opimi cor non
|
5
|
fuit. Num igitur censes ullum animal, quod sangui-
|
|
nem habeat, sine corde esse posse? †Qua ille rei no-
|
|
vitate perculsus, cum Spurinna diceret timendum esse,
|
|
ne et consilium et vita deficeret; earum enim rerum
|
|
utramque a corde proficisci. Postero die caput in
|
10
|
iecore non fuit. Quae quidem illi portendebantur a
|
|
dis immortalibus, ut videret interitum, non ut caveret.
|
|
Cum igitur eae partes in extis non reperiuntur, sine
|
|
quibus victuma illa vivere nequisset, intellegendum
|
|
est in ipso immolationis tempore eas partes, quae ab-
|
15
|
sint, interisse. Eademque efficit in avibus divina mens,
|
120.1
|
ut tum huc, tum illuc volent alites, tum in hac, tum in
|
|
illa parte se occultent, tum a dextra, tum a sinistra
|
|
parte canant oscines. Nam si animal omne, ut vult,
|
|
ita utitur motu sui corporis, prono, obliquo, supino,
|
5
|
membraque, quocumque vult, flectit, contorquet, por-
|
|
rigit, contrahit eaque ante efficit paene, quam cogitat,
|
|
quanto id deo est facilius, cuius numini parent om-
|
|
nia! Idemque mittit et signa nobis eius generis, qualia
|
121.1
|
permulta historia tradidit, quale scriptum illud vide-
|
|
mus: si luna paulo ante solis ortum defecisset in signo
|
|
Leonis, fore ut [armis] Dareus et Persae ab Alexandro
|
|
et Macedonibus proelio vincerentur Dareusque more-
|
5
|
retur, et, si puella nata biceps esset, seditionem in
|
|
populo fore, corruptelam et adulterium domi, et, si
|
|
mulier leonem peperisse visa esset, fore ut ab exteris
|
|
gentibus vinceretur ea res publica, in qua id conti-
|
|
gisset. Eiusdem generis etiam illud est, quod scribit
|
10
|
Herodotus, Croesi filium, cum esset infans, locutum;
|
|
quo ostento regnum patris et domum funditus con-
|
|
cidisse. Caput arsisse Servio Tullio dormienti quae
|
|
historia non prodidit? Ut igitur, qui se tradidit quieti
|
|
praeparato animo cum bonis cogitationibus, tum re-
|
15
|
bus ad tranquillitatem adcommodatis, certa et vera
|
|
cernit in somnis, sic castus animus purusque vigilan-
|
|
tis et ad astrorum et ad avium reliquorumque signo-
|
|
rum et ad extorum veritatem est paratior.
|
|