Atque ego ne utilem quidem arbitror esse nobis
|
2.22.1
|
futurarum rerum scientiam. Quae enim vita fuisset
|
|
Priamo, si ab adulescentia scisset, quos eventus se-
|
|
nectutis esset habiturus? Abeamus a fabulis, propiora vi-
|
|
deamus. Clarissimorum hominum nostrae civitatis gra-
|
5
|
vissimos exitus in Consolatione collegimus. Quid igitur?
|
|
ut omittamus superiores, Marcone Crasso putas utile
|
|
fuisse tum, cum maxumis opibus fortunisque florebat,
|
|
scire sibi interfecto Publio filio exercituque deleto trans
|
|
Euphratem cum ignominia et dedecore esse pereundum?
|
10
|
An Cn. Pompeium censes tribus suis consulatibus, tribus
|
|
triumphis, maximarum rerum gloria laetaturum fuisse,
|
|
si sciret se in solitudine Aegyptiorum trucidatum iri
|
|
amisso exercitu, post mortem vero ea consecutura,
|
|
quae sine lacrimis non possumus dicere? Quid vero
|
23.1
|
Caesarem putamus, si divinasset fore ut in eo senatu,
|
|
quem maiore ex parte ipse cooptasset, in curia Pom-
|
|
peia ante ipsius Pompeii simulacrum tot centurioni-
|
|
bus suis inspectantibus a nobilissumis civibus, partim
|
5
|
etiam a se omnibus rebus ornatis, trucidatus ita iace-
|
|
ret, ut ad eius corpus non modo amicorum, sed ne
|
|
servorum quidem quisquam accederet, quo cruciatu
|
|
animi vitam acturum fuisse? Certe igitur ignoratio
|
|
futurorum malorum utilior est quam scientia. Nam
|
24.1
|
illud quidem dici, praesertim a Stoicis, nullo modo
|
|
potest: Non isset ad arma Pompeius, non transisset
|
|
Crassus Euphratem, non suscepisset bellum civile
|
|
Caesar. Non igitur fatalis exitus habuerunt; vultis
|
5
|
autem evenire omnia fato; nihil ergo illis profuisset
|
|
divinare; atque etiam omnem fructum vitae superioris
|
|
perdidissent; quid enim posset iis esse laetum exitus
|
|
suos cogitantibus? Ita, quoquo sese verterint Stoici,
|
|
iaceat necesse est omnis eorum sollertia. Si enim id,
|
10
|
quod eventurum est, vel hoc vel illo modo potest
|
|
evenire, fortuna valet plurimum; quae autem fortuita
|
|
sunt, certa esse non possunt. Sin autem certum est,
|
|
quid quaque de re quoque tempore futurum sit, quid
|
|
est, quod me adiuvent haruspices? <qui> cum res tristis-
|
15
|
simas portendi dixerunt, addunt ad extremum omnia
|
25.1
|
levius casura rebus divinis procuratis; si enim nihil
|
|
fit extra fatum, nihil levari re divina potest. Hoc
|
|
sentit Homerus, cum querentem Iovem inducit, quod
|
|
Sarpedonem filium a morte contra fatum eripere non
|
5
|
posset. Hoc idem significat Graecus ille in eam sen-
|
|
tentiam versus:
|
|
Quod fóre paratum est, íd summum exsuperát Iovem.
|
|
Totum omnino fatum etiam Atellanio versu iure mihi
|
|
esse inrisum videtur; sed in rebus tam severis non
|
10
|
est iocandi locus. Concludatur igitur ratio: Si enim
|
|
provideri nihil potest futurum esse eorum, quae casu
|
|
fiunt, quia esse certa non possunt, divinatio nulla est;
|
|
sin autem idcirco possunt provideri, quia certa sunt
|
|
et fatalia, rursus divinatio nulla est; eam enim tu
|
15
|
fortuitarum rerum esse dicebas. Sed haec fuerit no-
|
26.1
|
bis tamquam levis armaturae prima orationis excur-
|
|
sio; nunc comminus agamus experiamurque, si possi-
|
|
mus cornua commovere disputationis tuae.
|
|