Atque hac extispicum divinatione sublata omnis
|
2.42.1
|
haruspicina sublata est. Ostenta enim sequuntur et
|
|
fulgura. Valet autem in fulguribus observatio diu-
|
|
turna, in ostentis ratio plerumque coniecturaque ad-
|
|
hibetur. Quid est igitur, quod observatum sit in ful-
|
5
|
gure? Caelum in sedecim partis diviserunt Etrusci.
|
|
Facile id quidem fuit, quattuor, quas nos habemus,
|
|
duplicare, post idem iterum facere, ut ex eo dicerent,
|
|
fulmen qua ex parte venisset. Primum id quid in-
|
|
terest? deinde quid significat? Nonne perspicuum est
|
10
|
ex prima admiratione hominum, quod tonitrua iactus-
|
|
que fulminum extimuissent, credidisse ea efficere re-
|
|
rum omnium praepotentem Iovem? Itaque in nostris
|
|
commentariis scriptum habemus: 'Iove tonante, ful-
|
|
gurante comitia populi habere nefas.' Hoc
|
43.1
|
fortasse rei publicae causa constitutum est; comitio-
|
|
rum enim non habendorum causas esse voluerunt.
|
|
Itaque comitiorum solum vitium est fulmen, quod
|
|
idem omnibus rebus optumum auspicium habemus, si
|
5
|
sinistrum fuit. Sed de auspiciis alio loco, nunc de
|
|
fulgoribus.
|
|
Quid igitur minus a physicis dici debet quam quic-
|
|
quam certi significari rebus incertis? Non enim te
|
|
puto esse eum, qui Iovi fulmen fabricatos esse Cyclo-
|
10
|
pas in Aetna putes; nam esset mirabile, quo modo id
|
44.1
|
Iuppiter totiens iaceret, cum unum haberet; nec vero
|
|
fulminibus homines, quid aut faciendum esset aut ca-
|
|
vendum, moneret. Placet enim Stoicis eos anhelitus
|
|
terrae, qui frigidi sint, cum fluere coeperint, ventos
|
5
|
esse; cum autem se in nubem induerint eiusque tenuis-
|
|
simam quamque partem coeperint dividere atque dis-
|
|
rumpere idque crebrius facere et vehementius, tum et
|
|
fulgores et tonitrua existere; si autem nubium con-
|
|
flictu ardor expressus se emiserit, id esse fulmen.
|
10
|
Quod igitur vi naturae, nulla constantia, nullo rato
|
|
tempore videmus effici, ex eo significationem rerum
|
|
consequentium quaerimus? Scilicet, si ista Iuppiter
|
|
significaret, tam multa frustra fulmina emitteret! Quid
|
45.1
|
enim proficit, cum in medium mare fulmen iecit?
|
|
quid, cum in altissimos montis, quod plerumque fit?
|
|
quid, cum in desertas solitudines? quid, cum in ea-
|
|
rum gentium oras, in quibus haec ne observantur
|
5
|
quidem?
|
|