Iam vero coniectura omnis, in qua nititur divina- 2.55.8
tio, ingeniis hominum in multas aut diversas aut etiam
contrarias partis saepe diducitur. Ut enim in causis 10
iudicialibus alia coniectura est accusatoris, alia defen-
soris et tamen utriusque credibilis, sic in omnibus iis
rebus, quae coniectura investigari videntur, anceps
reperitur oratio. Quas autem res tum natura, tum casus
adfert, non numquam etiam errorem creat similitudo, 15
magna stultitia est earum rerum deos facere effecto-
res, causas rerum non quaerere. Tu vates Boeotios 56.1
credis Lebadiae vidisse ex gallorum gallinaceorum
cantu victoriam esse Thebanorum, quia galli victi si-
lere solerent, canere victores. Hoc igitur per gallinas
Iuppiter tantae civitati signum dabat? An illae aves, 5
nisi cum vicerunt, canere non solent? At tum cane-
bant nec vicerant. Id enim est, inquies, ostentum.
Magnum vero! quasi pisces, non galli cecinerint! Quod
autem est tempus, quo illi non cantent, vel noctur-
num vel diurnum? Quodsi victores alacritate et quasi 10
laetitia ad canendum excitantur, potuit accidisse alia
quoque laetitia, qua ad cantum moverentur. Demo- 57.1
critus quidem optumis verbis causam explicat, cur
ante lucem galli canant; depulso enim de pectore et
in omne corpus diviso et mitificato cibo cantus edere
quiete satiatos; qui quidem 'silentio noctis', ut ait 5
Ennius,
    . . . . favent faucíbus russis
    Cantú plausuque premúnt alas.
Cum igitur hoc animal tam sit canorum sua sponte,
quid in mentem venit Callistheni dicere deos gallis 10
signum dedisse cantandi, cum id vel natura vel casus
efficere potuisset?