Quibus actis Quid ergo? inquit ille, quoniam ora-
|
3.1
|
torias exercitationes non tu quidem, ut spero, reliquisti,
|
|
sed certe philosophiam illis anteposuisti, possumne
|
|
aliquid audire? Tu vero, inquam, vel audire vel di-
|
|
cere; nec enim, id quod recte existimas, oratoria illa
|
5
|
studia deserui, quibus etiam te incendi, quamquam
|
|
flagrantissumum acceperam, nec ea, quae nunc tracto,
|
|
minuunt, sed augent potius illam facultatem. Nam
|
|
cum hoc genere philosophiae, quod nos sequimur, ma-
|
|
gnam habet orator societatem; subtilitatem enim ab
|
10
|
Academia mutuatur et ei vicissim reddit ubertatem
|
|
orationis et ornamenta dicendi. Quam ob rem, in-
|
|
quam, quoniam utriusque studii nostra possessio est,
|
|
hodie, utro frui malis, optio sit tua. Tum Hirtius:
|
|
Gratissumum, inquit, et tuorum omnium simile; nihil
|
15
|
enim umquam abnuit meo studio voluntas tua. Sed
|
4.1
|
quoniam rhetorica mihi vestra sunt nota teque in iis
|
|
et audivimus saepe et audiemus atque hanc Academi-
|
|
corum contra propositum disputandi consuetudinem
|
|
indicant te suscepisse Tusculanae disputationes, ponere
|
5
|
aliquid, ad quod audiam, si tibi non est molestum,
|
|
volo. An mihi, inquam, potest quicquam esse mole-
|
|
stum, quod tibi gratum futurum sit? Sed ita audies,
|
|
ut Romanum hominem, ut timide ingredientem ad hoc
|
|
genus disputandi, ut longo intervallo haec studia re-
|
10
|
petentem. Ita, inquit, audiam te disputantem, ut ea
|
|
lego, quae scripsisti. Proinde ordire. Considamus hic.
|
|
. . . quorum in aliis, ut in Antipatro poëta, ut in
|
5.1
|
brumali die natis, ut in simul aegrotantibus fratribus,
|
|
ut in urina, ut in unguibus, ut in reliquis eius modi,
|
|
naturae contagio valet, quam ego non tollo, vis est
|
|
nulla fatalis; in aliis autem fortuita quaedam esse
|
5
|
possunt, ut in illo naufrago, ut in Icadio, ut in Da-
|
|
phita; quaedam etiam Posidonius (pace magistri dixe-
|
|
rim) comminisci videtur; sunt quidem absurda. Quid
|
|
enim? si Daphitae fatum fuit ex equo cadere atque
|
|
ita perire, ex hocne equo, qui cum equus non esset,
|
10
|
nomen habebat alienum? aut Philippus hasne in ca-
|
|
pulo quadrigulas vitare monebatur? quasi vero capulo
|
|
sit occisus. Quid autem magnum aut naufragum illum
|
|
sine nomine in rivo esse lapsum? (quamquam huic
|
|
quidem hic scribit praedictum in aqua esse pereun-
|
15
|
dum); ne hercule Icadii quidem praedonis video fa-
|
|
tum ullum; nihil enim scribit ei praedictum. Quid
|
6.1
|
mirum igitur ex spelunca saxum in crura eius inci-
|
|
disse? puto enim, etiamsi Icadius tum in spelunca
|
|
non fuisset, saxum tamen illud casurum fuisse. Nam
|
|
aut nihil omnino est fortuitum, aut hoc ipsum potuit
|
5
|
evenire fortuna. Quaero igitur (atque hoc late pate-
|
|
bit), si fati omnino nullum nomen, nulla natura, nulla
|
|
vis esset et forte temere casu aut pleraque fierent
|
|
aut omnia, num aliter, ac nunc eveniunt, evenirent.
|
|
Quid ergo adtinet inculcare fatum, cum sine fato ratio
|
10
|
omnium rerum ad naturam fortunamve referatur?
|
|