Sed Posidonium, sicut aequum est, cum bona gra-
|
7.1
|
tia dimittamus, ad Chrysippi laqueos revertamur. Cui
|
|
quidem primum de ipsa contagione rerum respondea-
|
|
mus, reliqua postea persequemur. Inter locorum na-
|
|
turas quantum intersit, videmus; alios esse salubris,
|
5
|
alios pestilentis, in aliis esse pituitosos et quasi re-
|
|
dundantis, in aliis exsiccatos atque aridos; multaque
|
|
sunt alia, quae inter locum et locum plurimum diffe-
|
|
rant. Athenis tenue caelum, ex quo etiam acutiores
|
|
putantur Attici, crassum Thebis, itaque pingues The-
|
10
|
bani et valentes. Tamen neque illud tenue caelum effi-
|
|
ciet, ut aut Zenonem quis aut Arcesilam aut Theo-
|
|
phrastum audiat, neque crassum, ut Nemea potius
|
|
quam Isthmo victoriam petat. Diiunge longius. Quid
|
8.1
|
enim loci natura adferre potest, ut in porticu Pom-
|
|
peii potius quam in campo ambulemus? tecum quam
|
|
cum alio? Idibus potius quam Kalendis? Ut igitur
|
|
ad quasdam res natura loci pertinet aliquid, ad quas-
|
5
|
dam autem nihil, sic astrorum adfectio valeat, si vis,
|
|
ad quasdam res, ad omnis certe non valebit. At enim,
|
|
quoniam in naturis hominum dissimilitudines sunt, ut
|
|
alios dulcia, alios subamara delectent, alii libidinosi,
|
|
alii iracundi aut crudeles aut superbi sint, alii a talibus
|
10
|
vitiis abhorreant,—quoniam igitur, inquit, tantum
|
|
natura a natura distat, quid mirum est has dissimili-
|
|
tudines ex differentibus causis esse factas?
|
|
Haec disserens, qua de re agatur, et in quo causa
|
9.1
|
consistat, non videt. Non enim, si alii ad alia pro-
|
|
pensiores sunt propter causas naturalis et antecedentis,
|
|
idcirco etiam nostrarum voluntatum atque adpetitio-
|
|
num sunt causae naturales et antecedentes. Nam nihil
|
5
|
esset in nostra potestate, si ita se res haberet. Nunc
|
|
vero fatemur, acuti hebetesne, valentes inbecilline si-
|
|
mus, non esse id in nobis. Qui autem ex eo cogi putat,
|
|
ne ut sedeamus quidem aut ambulemus voluntatis
|
|
esse, is non videt, quae quamque rem res consequa-
|
10
|
tur. Ut enim et ingeniosi et tardi ita nascantur an-
|
|
tecedentibus causis itemque valentes et inbecilli, non
|
|
sequitur tamen, ut etiam sedere eos et ambulare et
|
|
rem agere aliquam principalibus causis definitum et
|
|
constitutum sit. Stilponem, Megaricum philosophum,
|
10.1
|
acutum sane hominem et probatum temporibus illis
|
|
accepimus. Hunc scribunt ipsius familiares et ebrio-
|
|
sum et mulierosum fuisse, neque haec scribunt vitu-
|
|
perantes, sed potius ad laudem; vitiosam enim natu-
|
5
|
ram ab eo sic edomitam et conpressam esse doctrina,
|
|
ut nemo umquam vinulentum illum, nemo in eo libi-
|
|
dinis vestigium viderit. Quid? Socraten nonne legimus
|
|
quem ad modum notarit Zopyrus physiognomon, qui
|
|
se profitebatur hominum mores naturasque ex corpore,
|
10
|
oculis, vultu, fronte pernoscere? stupidum esse Socra-
|
|
ten dixit et bardum, quod iugula concava non habe-
|
|
ret, obstructas eas partes et obturatas esse dicebat;
|
|
addidit etiam mulierosum; in quo Alcibiades cachin-
|
|
num dicitur sustulisse. Sed haec ex naturalibus cau-
|
11.1
|
sis vitia nasci possunt, extirpari autem et funditus
|
|
tolli, ut is ipse, qui ad ea propensus fuerit, a tantis
|
|
vitiis avocetur, non est id positum in naturalibus
|
|
causis, sed in voluntate, studio, disciplina. Quae tol-
|
5
|
luntur omnia, si vis et natura fati ex divinationis
|
|
ratione firmabitur.
|
|