Hoc loco Chrysippus aestuans falli sperat Chal- 15.1
daeos ceterosque divinos, neque eos usuros esse con-
iunctionibus, ut ita sua percepta pronuntient: 'Si quis
natus est oriente Canicula, is in mari non morietur',
sed potius ita dicant: 'Non et natus est quis oriente 5
Canicula, et is in mari morietur.' O licentiam iocu-
larem! ne ipse incidat in Diodorum, docet Chaldaeos,
quo pacto eos exponere percepta oporteat. Quaero
enim, si Chaldaei ita loquantur, ut negationes infini-
tarum coniunctionum potius quam infinita conexa po- 10
nant, cur idem medici, cur geometrae, cur reliqui fa-
cere non possint. Medicus in primis, quod erit ei
perspectum in arte, non ita proponet: 'Si cui venae
sic moventur, is habet febrim', sed potius illo modo:
'Non et venae sic <cui> moventur, et is febrim non 15
habet.' Itemque geometres non ita dicet: 'In sphaera
maximi orbes medii inter se dividuntur', sed potius
illo modo: 'Non et sunt in sphaera maximi orbes, et
ii non medii inter se dividuntur.' Quid est, quod non 16.1
possit isto modo ex conexo transferri ad coniunctio-
num negationem? Et quidem aliis modis easdem res
efferre possumus. Modo dixi: 'In sphaera maximi or-
bes medii inter se dividuntur'; possum dicere: 'Si 5
in sphaera maximi orbes erunt', possum dicere: 'Quia
in sphaera maximi orbes erunt'. Multa genera sunt
enuntiandi nec ullum distortius quam hoc, quo Chry-
sippus sperat Chaldaeos contentos Stoicorum causa fore.
  Illorum tamen nemo ita loquitur; maius est enim 17.1
has contortiones orationis quam signorum ortus obi-
tusque perdiscere. Sed ad illam Diodori contentionem,
quam περὶ δυνατῶν appellant, revertamur, in qua,
quid valeat id, quod fieri possit, anquiritur. Placet 5
igitur Diodoro id solum fieri posse, quod aut verum
sit aut verum futurum sit. Qui locus attingit hanc
quaestionem, nihil fieri, quod non necesse fuerit, et,
quicquid fieri possit, id aut esse iam aut futurum
esse, nec magis commutari ex veris in falsa posse ea, 10
quae futura, quam ea, quae facta sunt; sed in factis
inmutabilitatem apparere, in futuris quibusdam, quia
non apparet, ne inesse quidem videri, ut in eo, qui
mortifero morbo urgeatur, verum sit 'Hic morietur
hoc morbo', at hoc idem si vere dicatur in eo, in quo 15
vis morbi tanta non appareat, nihilo minus futurum sit.
Ita fit, ut commutatio ex vero in falsum ne in futuro
quidem ulla fieri possit. Nam 'Morietur Scipio' talem
vim habet, ut, quamquam de futuro dicitur, tamen ut id
non possit convertere in falsum; de homine enim dicitur, 20
cui necesse est mori. Sic si diceretur: 'Morietur noctu 18.1
in cubiculo suo vi oppressus Scipio', vere diceretur;
id enim fore diceretur, quod esset futurum; futurum
autem fuisse ex eo, quia factum est, intellegi debet.
Nec magis erat verum 'Morietur Scipio' quam 'Mo- 5
rietur illo modo', nec magis necesse mori Scipioni
quam illo modo mori, nec magis inmutabile ex vero
in falsum 'Necatus est Scipio' quam 'Necabitur
Scipio'; nec, cum haec ita sint, est causa, cur Epicu-
rus fatum extimescat et ab atomis petat praesidium 10
easque de via deducat et uno tempore suscipiat res
duas inenodabiles, unam, ut sine causa fiat aliquid,
ex quo existet, ut de nihilo quippiam fiat, quod nec
ipsi nec cuiquam physico placet, alteram, ut, cum duo
individua per inanitatem ferantur, alterum e regione 15
moveatur, alterum declinet. Licet enim Epicuro con- 19.1
cedenti omne enuntiatum aut verum aut falsum esse
non vereri, ne omnia fato fieri sit necesse; non enim
aeternis causis naturae necessitate manantibus verum
est id, quod ita enuntiatur: 'Descendit in Academiam 5
Carneades', nec tamen sine causis, sed interest inter
causas fortuito antegressas et inter causas cohibentis
in se efficientiam naturalem. Ita et semper verum
fuit 'Morietur Epicurus, cum duo et septuaginta an-
nos vixerit, archonte Pytharato', neque tamen erant 10
causae fatales, cur ita accideret, sed, quod ita cecidit,
<serie> certa causarum casurum, sicut cecidit, fuit. Nec 20.1
ii, qui dicunt inmutabilia esse, quae futura sint, nec
posse verum futurum convertere in falsum, fati ne-
cessitatem confirmant, sed verborum vim interpretan-
tur. At qui introducunt causarum seriem sempiter- 5
nam, ii mentem hominis voluntate libera spoliatam
necessitate fati devinciunt.