Sed haec hactenus; alia videamus. Concludit enim
|
20.8
|
Chrysippus hoc modo: 'Si est motus sine causa,
|
|
non omnis enuntiatio, quod ἀξίωμα dialectici
|
10
|
appellant, aut vera aut falsa erit; causas enim
|
|
efficientis quod non habebit, id nec verum nec
|
|
falsum erit; omnis autem enuntiatio aut vera
|
|
aut falsa est; motus ergo sine causa nullus est.
|
|
Quod si ita est, omnia, quae fiunt, causis fiunt
|
21.1
|
antegressis; id si ita est, fato omnia fiunt; ef-
|
|
ficitur igitur fato fieri, quaecumque fiant.' Hic
|
|
primum si mihi libeat adsentiri Epicuro et negare
|
|
omnem enuntiationem aut veram esse aut falsam, eam
|
5
|
plagam potius accipiam quam fato omnia fieri con-
|
|
probem; illa enim sententia habet aliquid disputatio-
|
|
nis, haec vero non est tolerabilis. Itaque contendit
|
|
omnis nervos Chrysippus, ut persuadeat omne ἀξίωμα
|
|
aut verum esse aut falsum. Ut enim Epicurus vere-
|
10
|
tur, ne, si hoc concesserit, concedendum sit fato fieri,
|
|
quaecumque fiant, (si enim alterum utrum ex aeterni-
|
|
tate verum sit, esse id etiam certum et, si certum,
|
|
etiam necessarium; ita et necessitatem et fatum con-
|
|
firmari putat) sic Chrysippus metuit, ne, si non ob-
|
15
|
tinuerit omne, quod enuntietur, aut verum esse aut
|
|
falsum, non teneat omnia fato fieri et ex causis ae-
|
|
ternis rerum futurarum. Sed Epicurus declinatione
|
22.1
|
atomi vitari necessitatem fati putat. Itaque tertius
|
|
quidam motus oritur extra pondus et plagam, cum
|
|
declinat atomus intervallo minimo (id appellat ἐλά-
|
|
χιστον); quam declinationem sine causa fieri si minus
|
5
|
verbis, re cogitur confiteri. Non enim atomus ab
|
|
atomo pulsa declinat. Nam qui potest pelli alia ab
|
|
alia, si gravitate feruntur ad perpendiculum corpora
|
|
individua rectis lineis, ut Epicuro placet? Sequitur
|
|
enim, ut, si alia ab alia numquam depellatur, ne
|
10
|
contingat quidem alia aliam. Ex quo efficitur, etiamsi
|
|
sit atomus eaque declinet, declinare sine causa. Hanc
|
23.1
|
Epicurus rationem induxit ob eam rem, quod veritus
|
|
est, ne, si semper atomus gravitate ferretur naturali
|
|
ac necessaria, nihil liberum nobis esset, cum ita mo-
|
|
veretur animus, ut atomorum motu cogeretur. Id
|
5
|
Democritus, auctor atomorum, accipere maluit, neces-
|
|
sitate omnia fieri, quam a corporibus individuis natu-
|
|
ralis motus avellere. Acutius Carneades, qui docebat
|
|
posse Epicureos suam causam sine hac commenticia
|
|
declinatione defendere. Nam cum docerent esse posse
|
10
|
quendam animi motum voluntarium, id fuit defendi
|
|
melius quam introducere declinationem, cuius prae-
|
|
sertim causam reperire non possent; quo defenso fa-
|
|
cile Chrysippo possent resistere. Cum enim conces-
|
|
sissent motum nullum esse sine causa, non concede-
|
15
|
rent omnia, quae fierent, fieri causis antecedentibus;
|
|
voluntatis enim nostrae non esse causas externas et
|
|
antecedentis. Communi igitur consuetudine sermonis
|
24.1
|
abutimur, cum ita dicimus, velle aliquid quempiam
|
|
aut nolle sine causa; ita enim dicimus 'sine causa',
|
|
ut dicamus: sine externa et antecedente causa, non
|
|
sine aliqua; ut, cum vas inane dicimus, non ita loqui-
|
5
|
mur, ut physici, quibus inane esse nihil placet, sed
|
|
ita, ut verbi causa sine aqua, sine vino, sine oleo vas
|
|
esse dicamus, sic, cum sine causa animum dicimus
|
|
moveri, sine antecedente et externa causa moveri, non
|
|
omnino sine causa dicimus. De ipsa atomo dici po-
|
10
|
test, cum per inane moveatur gravitate et pondere,
|
|
sine causa moveri, quia nulla causa accedat extrinse-
|
|
cus. Rursus autem, ne omnes physici inrideant nos,
|
25.1
|
si dicamus quicquam fieri sine causa, distinguendum
|
|
est et ita dicendum, ipsius individui hanc esse natu-
|
|
ram, ut pondere et gravitate moveatur, eamque ipsam
|
|
esse causam, cur ita feratur. Similiter ad animorum
|
5
|
motus voluntarios non est requirenda externa causa;
|
|
motus enim voluntarius eam naturam in se ipse con-
|
|
tinet, ut sit in nostra potestate nobisque pareat, nec
|
|
id sine causa; eius rei enim causa ipsa natura est.
|
|
Quod cum ita sit, quid est, cur non omnis pronuntia-
|
26.1
|
tio aut vera aut falsa sit, nisi concesserimus fato fieri,
|
|
quaecumque fiant? Quia futura vera, inquit, non possunt
|
|
esse ea, quae causas, cur futura sint, non habent; ha-
|
|
beant igitur causas necesse est ea, quae vera sunt;
|
5
|
ita, cum evenerint, fato evenerint. Confectum negotium,
|
|
siquidem concedendum tibi est aut fato omnia fieri,
|
|
aut quicquam fieri posse sine causa. An aliter haec
|
27.1
|
enuntiatio vera esse non potest: 'Capiet Numantiam
|
|
Scipio', nisi ex aeternitate causa causam serens hoc
|
|
erit effectura? An hoc falsum potuisset esse, si esset
|
|
sescentis saeculis ante dictum? Et si tum non esset
|
5
|
vera haec enuntiatio: 'Capiet Numantiam Scipio', ne
|
|
illa quidem eversa vera est haec enuntiatio: 'Cepit
|
|
Numantiam Scipio.' Potest igitur quicquam factum
|
|
esse, quod non verum fuerit futurum esse? Nam ut
|
|
praeterita ea vera dicimus, quorum superiore tempore
|
10
|
vera fuerit instantia, sic futura, quorum consequenti
|
|
tempore vera erit instantia, ea vera dicemus. Nec, si
|
28.1
|
omne enuntiatum aut verum aut falsum est, sequitur
|
|
ilico esse causas inmutabilis, easque aeternas, quae
|
|
prohibeant quicquam secus cadere, atque casurum sit;
|
|
fortuitae sunt causae, quae efficiant, ut vere dicantur,
|
5
|
quae ita dicentur: 'Veniet in senatum Cato', non in-
|
|
clusae in rerum natura atque mundo; et tamen tam
|
|
est inmutabile venturum, cum est verum, quam ve-
|
|
nisse, nec ob eam causam fatum aut necessitas ex-
|
|
timescenda est. Etenim erit confiteri necesse: 'Si hoc
|
10
|
enuntiatum: "Veniet in Tusculanum Hortensius" ve-
|
|
rum non est, sequitur, ut falsum sit.' Quorum isti
|
|
neutrum volunt; quod fieri non potest.
|
|