Nec nos impediet illa ignava ratio, quae dicitur; 28.14
appellatur enim quidam a philosophis ἀργὸς λόγος, cui 15
si pareamus, nihil omnino agamus in vita. Sic enim in-
terrogant: 'Si fatum tibi est ex hoc morbo convalescere,
sive tu medicum adhibueris sive non adhibueris, conva-
lesces; item, si fatum tibi est ex hoc morbo non conva- 29.1
lescere, sive tu medicum adhibueris sive non adhibue-
ris, non convalesces; et alterutrum fatum est; medi-
cum ergo adhibere nihil attinet.' Recte genus hoc
interrogationis ignavum atque iners nominatum est, 5
quod eadem ratione omnis e vita tolletur actio. Licet
etiam inmutare, ut fati nomen ne adiungas et eandem
tamen teneas sententiam, hoc modo: 'Si ex aeterni-
tate verum hoc fuit: "Ex isto morbo convalesces",
sive adhibueris medicum sive non adhibueris, conva- 10
lesces; itemque, si ex aeternitate falsum hoc fuit:
"Ex isto morbo convalesces", sive adhibueris medi-
cum sive non adhibueris, non convalesces'; deinde ce-
tera. Haec ratio a Chrysippo reprehenditur. Quaedam 30.1
enim sunt, inquit, in rebus simplicia, quaedam copu-
lata; simplex est: 'Morietur illo die Socrates'; huic,
sive quid fecerit sive non fecerit, finitus est moriendi
dies. At si ita fatum erit: 'Nascetur Oedipus Laio', 5
non poterit dici: 'sive fuerit Laius cum muliere sive
non fuerit'; copulata enim res est et confatalis; sic
enim appellat, quia ita fatum sit et concubiturum cum
uxore Laium et ex ea Oedipum procreaturum, ut, si
esset dictum: 'Luctabitur Olympiis Milo' et referret 10
aliquis: 'Ergo, sive habuerit adversarium sive non
habuerit, luctabitur', erraret; est enim copulatum 'luc-
tabitur', quia sine adversario nulla luctatio est. Om-
nes igitur istius generis captiones eodem modo refel-
luntur. 'Sive tu adhibueris medicum sive non adhi- 15
bueris, convalesces' captiosum; tam enim est fatale
medicum adhibere quam convalescere. Haec, ut dixi,
confatalia ille appellat.