Carneades genus hoc totum non probabat et nimis 31.1
inconsiderate concludi hanc rationem putabat. Itaque
premebat alio modo nec ullam adhibebat calumniam;
cuius erat haec conclusio: 'Si omnia antecedentibus
causis fiunt, omnia naturali conligatione con- 5
serte contexteque fiunt; quod si ita est, omnia
necessitas efficit; id si verum est, nihil est in
nostra potestate; est autem aliquid in nostra
potestate; at, si omnia fato fiunt, omnia cau-
sis antecedentibus fiunt; non igitur fato fiunt, 10
quaecumque fiunt.' Hoc artius adstringi ratio non 32.1
potest. Nam si quis velit idem referre atque ita di-
cere: 'Si omne futurum ex aeternitate verum est, ut
ita certe eveniat, quem ad modum sit futurum, omnia
necesse est conligatione naturali conserte contexteque 5
fieri', nihil dicat. Multum enim differt, utrum causa
naturalis ex aeternitate futura vera efficiat, an etiam
sine aeternitate naturali, futura quae sint, ea vera
esse possint intellegi. Itaque dicebat Carneades ne
Apollinem quidem futura posse dicere nisi ea, quo- 10
rum causas natura ita contineret, ut ea fieri necesse
esset. Quid enim spectans deus ipse diceret Marcel- 33.1
lum eum, qui ter consul fuit, in mari esse periturum?
Erat hoc quidem verum ex aeternitate, sed causas id
efficientis non habebat. Ita ne praeterita quidem ea,
quorum nulla signa tamquam vestigia extarent, Apol- 5
lini nota esse censebat; quo minus futura! causis enim
efficientibus quamque rem cognitis posse denique sciri,
quid futurum esset. Ergo nec de Oedipode potuisse
Apollinem praedicere nullis in rerum natura causis
praepositis, cur ab eo patrem interfici necesse esset, 10
nec quicquam eius modi. Quocirca, si Stoicis, qui
omnia fato fieri dicunt, consentaneum est huius modi
oracla ceteraque, quae a divinatione ducuntur, conpro-
bare, iis autem, qui, quae futura sunt, ea vera esse
ex aeternitate dicunt, non idem dicendum est, vide, 15
ne non eadem sit illorum causa et Stoicorum; hi enim
urguentur angustius, illorum ratio soluta ac libera
est. Quodsi concedatur nihil posse evenire nisi causa 34.1
antecedente, quid proficiatur, si ea causa non ex ae-
ternis causis apta dicatur? Causa autem ea est, quae
id efficit, cuius est causa, ut vulnus mortis, cruditas
morbi, ignis ardoris. Itaque non sic causa intellegi 5
debet, ut, quod cuique antecedat, id ei causa sit, sed
quod cuique efficienter antecedat, nec, quod in campum
descenderim, id fuisse causae, cur pila luderem, nec
Hecubam causam interitus fuisse Troianis, quod Ale-
xandrum genuerit, nec Tyndareum Agamemnoni, quod 10
Clytaemnestram. Hoc enim modo viator quoque bene
vestitus causa grassatori fuisse dicetur, cur ab eo
spoliaretur. Ex hoc genere illud est Ennii: 35.1
    Utinám ne in nemore Pélio secúribus
    Caesae áccidissent ábiegnae ad terrám trabes!
Licuit vel altius: 'Utinam ne in Pelio nata ulla um-
quam esset arbor!' etiam supra: 'Utinam ne esset 5
mons ullus Pelius!' similiterque superiora repetentem
regredi infinite licet.
    Neve índe navis ínchoandi exórdium
    Coepísset.
Quorsum haec praeterita? Quia sequitur illud: 10
    Nam númquam era errans méa domo ecferrét pedem,
    Medéa, animo aegra, amóre saevo saúcia,
†non ut eae res causam adferrent amoris.