Omnino fortis animus et magnus duabus rebus ma-
|
1.66.1
|
xime cernitur, quarum una in rerum externarum de-
|
|
spicientia ponitur, cum persuasum sit nihil hominem
|
|
nisi quod honestum decorumque sit aut admirari aut
|
|
optare aut expetere oportere, nullique neque homini
|
5
|
neque perturbationi animi nec fortunae succumbere.
|
|
Altera est res, ut cum ita sis affectus animo, ut supra
|
|
dixi, res geras magnas illas quidem et maxime utiles,
|
|
sed ut vehementer arduas plenasque laborum et peri-
|
|
culorum cum vitae, tum multarum rerum, quae ad vi-
|
10
|
tam pertinent. Harum rerum duarum splendor omnis,
|
67.1
|
amplitudo, addo etiam utilitatem, in posteriore est,
|
|
causa autem et ratio efficiens magnos viros in priore.
|
|
In eo est enim illud, quod excellentes animos et hu-
|
|
mana contemnentes facit. Id autem ipsum cernitur in
|
5
|
duobus, si et solum id, quod honestum sit, bonum iu-
|
|
dices et ab omni animi perturbatione liber sis. Nam et
|
|
ea, quae eximia plerisque et praeclara videntur, parva
|
|
ducere eaque ratione stabili firmaque contemnere for-
|
|
tis animi magnique ducendum est, et ea, quae videntur
|
10
|
acerba, quae multa et varia in hominum vita fortuna-
|
|
que versantur, ita ferre, ut nihil a statu naturae dis-
|
|
cedas, nihil a dignitate sapientis. robusti animi est
|
|
magnaeque constantiae. Non est autem consentaneum,
|
68.1
|
qui metu non frangatur, eum frangi cupiditate, nec qui
|
|
invictum se a labore praestiterit, vinci a voluptate.
|
|
Quam ob rem et haec videnda et pecuniae fugienda
|
|
cupiditas; nihil enim est tam angusti animi tamque
|
5
|
parvi quam amare divitias, nihil honestius magni-
|
|
ficentiusque quam pecuniam contemnere, si non ha-
|
|
beas, si habeas, ad beneficentiam liberalitatemque con-
|
|
ferre. Cavenda etiam est gloriae cupiditas, ut supra
|
|
dixi; eripit enim libertatem, pro qua magnanimis vi-
|
10
|
ris omnis debet esse contentio. Nec vero imperia ex-
|
|
petenda ac potius aut non accipienda interdum aut
|
|
deponenda non numquam. Vacandum autem omni est
|
69.1
|
animi perturbatione, cum cupiditate et metu, tum
|
|
etiam aegritudine [et voluptate] animi et iracundia, ut
|
|
tranquillitas animi et securitas adsit, quae affert cum
|
|
constantiam tum etiam dignitatem.
|
5
|