Omnino illud honestum, quod ex animo excelso ma-
|
1.79.1
|
gnificoque quaerimus, animi efficitur, non corporis vi-
|
|
ribus. Exercendum tamen corpus et ita afficiendum
|
|
est, ut oboedire consilio rationique possit in exse-
|
|
quendis negotiis et in labore tolerando. Honestum au-
|
5
|
tem id, quod exquirimus, totum est positum in animi
|
|
cura et cogitatione; in quo non minorem utilitatem
|
|
afferunt, qui togati rei publicae praesunt, quam qui
|
|
bellum gerunt. Itaque eorum consilio saepe aut non
|
|
suscepta aut confecta bella sunt, non numquam etiam
|
10
|
illata, ut M. Catonis bellum tertium Punicum, in quo
|
|
etiam mortui valuit auctoritas. Qua re expetenda qui-
|
80.1
|
dem magis est decernendi ratio quam decertandi for-
|
|
titudo, sed cavendum, ne id bellandi magis fuga quam
|
|
utilitatis ratione faciamus. Bellum autem ita susci-
|
|
piatur, ut nihil aliud nisi pax quaesita videatur. For-
|
5
|
tis vero animi et constantis est non perturbari in re-
|
|
bus asperis nec tumultuantem de gradu deici, ut dici-
|
|
tur, sed praesenti animo uti et consilio nec a ratione
|
|
discedere. Quamquam hoc animi, illud etiam ingenii
|
81.1
|
magni est, praecipere cogitatione futura et aliquanto
|
|
ante constituere, quid accidere possit in utramque par-
|
|
tem et quid agendum sit, cum quid evenerit, nec com-
|
|
mittere, ut aliquando dicendum sit "non putaram".
|
5
|
Haec sunt opera magni animi et excelsi et prudentia
|
|
consilioque fidentis; temere autem in acie versari et
|
|
manu cum hoste confligere immane quiddam et be-
|
|
luarum simile est; sed cum tempus necessitasque po-
|
|
stulat, decertandum manu est et mors servituti turpi-
|
10
|
tudinique anteponenda.
|
|