Commune autem animantium omnium est coniunc-
|
1.11.7
|
tionis appetitus procreandi causa et cura quaedam
|
|
eorum, quae procreata sint. Sed inter hominem et be-
|
|
luam hoc maxime interest, quod haec tantum, quan-
|
10
|
tum sensu movetur, ad id solum, quod adest quodque
|
|
praesens est se accommodat, paulum admodum sen-
|
|
tiens praeteritum aut futurum. Homo autem, quod ra-
|
|
tionis est particeps, per quam consequentia cernit,
|
|
causas rerum videt earumque praegressus et quasi
|
15
|
antecessiones non ignorat, similitudines comparat re-
|
|
busque praesentibus adiungit atque adnectit futuras,
|
|
facile totius vitae cursum videt ad eamque degendam
|
|
praeparat res necessarias. Eademque natura vi ra-
|
12.1
|
tionis hominem conciliat homini et ad orationis et
|
|
ad vitae societatem ingeneratque inprimis praecipuum
|
|
quendam amorem in eos, qui procreati sunt impel-
|
|
litque, ut hominum coetus et celebrationes et esse et
|
5
|
a se obiri velit ob easque causas studeat parare ea,
|
|
quae suppeditent ad cultum et ad victum, nec sibi
|
|
soli, sed coniugi, liberis, ceterisque quos caros habeat
|
|
tuerique debeat, quae cura exsuscitat etiam animos et
|
|
maiores ad rem gerendam facit. Inprimisque hominis
|
13.1
|
est propria veri inquisitio atque investigatio. Itaque
|
|
cum sumus necessariis negotiis curisque vacui, tum
|
|
avemus aliquid videre, audire, addiscere cognitionem-
|
|
que rerum aut occultarum aut admirabilium ad beate
|
5
|
vivendum necessariam ducimus. Ex quo intellegitur,
|
|
quod verum, simplex sincerumque sit, id esse naturae
|
|
hominis aptissimum. Huic veri videndi cupiditati ad-
|
|
iuncta est appetitio quaedam principatus, ut nemini
|
|
parere animus bene informatus a natura velit nisi
|
10
|
praecipienti aut docenti aut utilitatis causa iuste et
|
|
legitime imperanti; ex quo magnitudo animi existit
|
|
humanarumque rerum contemptio. Nec vero illa par-
|
14.1
|
va vis naturae est rationisque, quod unum hoc animal
|
|
sentit, quid sit ordo, quid sit quod deceat, in factis
|
|
dictisque qui modus. Itaque eorum ipsorum, quae
|
|
aspectu sentiuntur, nullum aliud animal pulchritudi-
|
5
|
nem, venustatem, convenientiam partium sentit; quam
|
|
similitudinem natura ratioque ab oculis ad animum
|
|
transferens multo etiam magis pulchritudinem, con-
|
|
stantiam, ordinem in consiliis factisque conservandam
|
|
putat cavetque ne quid indecore effeminateve faciat,
|
10
|
tum in omnibus et opinionibus et factis ne quid libi-
|
|
dinose aut faciat aut cogitet. Quibus ex rebus con-
|
|
flatur et efficitur id, quod quaerimus, honestum, quod
|
|
etiamsi nobilitatum non sit, tamen honestum sit, quod-
|
|
que vere dicimus, etiamsi a nullo laudetur, natura esse
|
15
|
laudabile.
|
|