Ac duabus iis personis, quas supra dixi, tertia adiun-
|
1.115.1
|
gitur, quam casus aliqui aut tempus imponit, quarta
|
|
etiam, quam nobismet ipsis iudicio nostro accommo-
|
|
damus. nam regna, imperia, nobilitatem, honores, di-
|
|
vitias, opes eaque, quae sunt his contraria, in casu
|
5
|
sita temporibus gubernantur; ipsi autem gerere quam
|
|
personam velimus, a nostra voluntate proficiscitur.
|
|
itaque se alii ad philosophiam, alii ad ius civile, alii
|
|
ad eloquentiam applicant, ipsarumque virtutum in alia
|
|
alius mavult excellere. quorum vero patres aut ma-
|
116.1
|
iores aliqua gloria praestiterunt, ii student plerumque
|
|
eodem in genere laudis excellere, ut Q. Mucius P. f.
|
|
in iure civili, Pauli filius Africanus in re militari.
|
|
quidam autem ad eas laudes quas a patribus accepe-
|
5
|
runt, addunt aliquam suam, ut hic idem Africanus elo-
|
|
quentia cumulavit bellicam gloriam, quod idem fecit
|
|
Timotheus, Cononis f., qui cum belli laude non in-
|
|
ferior fuisset quam pater, ad eam laudem doctrinae
|
|
et ingenii gloriam adiecit. fit autem interdum, ut non-
|
10
|
nulli omissa imitatione maiorum suum quoddam in-
|
|
stitutum consequantur, maximeque in eo plerumque
|
|
elaborant ii, qui magna sibi proponunt obscuris orti
|
|
maioribus. Haec igitur omnia, cum quaerimus quid
|
117.1
|
deceat, complecti animo et cogitatione debemus; in
|
|
primis autem constituendum est, quos nos et quales
|
|
esse velimus et in quo genere vitae, quae deliberatio
|
|
est omnium difficillima. ineunte enim adulescentia,
|
5
|
cum est maxima inbecillitas consilii, tum id sibi quis-
|
|
que genus aetatis degendae constituit, quod maxime
|
|
adamavit. itaque ante implicatur aliquo certo genere
|
|
cursuque vivendi, quam potuit, quod optimum esset,
|
|
iudicare. Nam quod Herculem Prodicus dicit, ut est
|
118.1
|
apud Xenophontem, cum primum pubesceret, quod
|
|
tempus a natura ad deligendum, quam quisque viam
|
|
vivendi sit ingressurus, datum est, exisse in solitudi-
|
|
nem atque ibi sedentem diu secum multumque dubi-
|
5
|
tasse, cum duas cerneret vias, unam Voluptatis, alte-
|
|
ram Virtutis, utram ingredi melius esset, hoc Herculi,
|
|
Iovis satu edito, potuit fortasse contingere, nobis non
|
|
item, qui imitamur quos cuique visum est atque ad
|
|
eorum studia institutaque impellimur. Plerumque au-
|
10
|
tem parentium praeceptis imbuti ad eorum consuetu-
|
|
dinem moremque deducimur; alii multitudinis iudicio
|
|
feruntur, quaeque maiori parti pulcherrima videntur,
|
|
ea maxime exoptant; nonnulli tamen sive felicitate
|
|
quadam sive bonitate naturae sine parentium disci-
|
15
|
plina rectam vitae secuti sunt viam.
|
|