Sin autem etiam libidinum intemperantia accessit,
|
1.123.9
|
duplex malum est, quod et ipsa senectus dedecus con-
|
10
|
cipit et facit adulescentium impudentiorem intempe-
|
|
rantiam.
|
|
Ac ne illud quidem alienum est, de magistratuum,
|
124.1
|
de privatorum, de civium, de peregrinorum officiis di-
|
|
cere. Est igitur proprium munus magistratus intelle-
|
|
gere se gerere personam civitatis debereque eius di-
|
|
gnitatem et decus sustinere, servare leges, iura descri-
|
5
|
bere, ea fidei suae commissa meminisse. Privatum
|
|
autem oportet aequo et pari cum civibus iure vivere
|
|
neque summissum et abiectum neque se ecferentem,
|
|
tum in re publica ea velle, quae tranquilla et honesta
|
|
sint; talem enim solemus et sentire bonum civem et
|
10
|
dicere. Peregrini autem atque incolae officium est nihil
|
125.1
|
praeter suum negotium agere, nihil de alio anquirere
|
|
minimeque esse in aliena re publica curiosum.—Ita
|
|
fere officia reperientur, cum quaeretur quid deceat et
|
|
quid aptum sit personis, temporibus, aetatibus. Nihil
|
5
|
est autem quod tam deceat, quam in omni re gerenda
|
|
consilioque capiendo servare constantiam.
|
|
Sed quoniam decorum illud in omnibus factis, dictis,
|
126.1
|
in corporis denique motu et statu cernitur idque positum
|
|
est in tribus rebus, formositate, ordine, ornatu ad
|
|
actionem apto, difficilibus ad eloquendum, sed satis
|
|
erit intellegi, in his autem tribus continetur cura etiam
|
5
|
illa, ut probemur iis, quibuscum apud quosque viva-
|
|
mus, his quoque de rebus pauca dicantur. Principio
|
|
corporis nostri magnam natura ipsa videatur habuisse
|
|
rationem, quae formam nostram reliquamque figuram,
|
|
in qua esset species honesta, eam posuit in promptu,
|
10
|
quae partes autem corporis ad naturae necessitatem
|
|
datae aspectum essent deformem habiturae [atque for-
|
|
mam], eas contexit atque abdidit. Hanc naturae tam
|
127.1
|
diligentem fabricam imitata est hominum verecundia.
|
|
Quae enim natura occultavit, eadem omnes, qui sana
|
|
mente sunt, removent ab oculis ipsique necessitati dant
|
|
operam ut quam occultissime pareant; quarumque
|
5
|
partium corporis usus sunt necessarii, eas neque par-
|
|
tes neque earum usus suis nominibus appellant, quod-
|
|
que facere non turpe est, modo occulte, id dicere ob-
|
|
scenum est. Itaque nec actio rerum illarum aperta pe-
|
|
tulantia vacat nec orationis obscenitas. Nec vero au-
|
128.1
|
diendi sunt Cynici aut se qui fuerunt Stoici paene
|
|
cynici qui reprehendunt et irrident, quod ea, quae re
|
|
turpia non sint, verbis flagitiosa ducamus, illa autem,
|
|
quae turpia sunt, nominibus appellemus suis. Latro-
|
5
|
cinari, fraudare, adulterare re turpe est, sed dicitur
|
|
non obscene; liberis dare operam re honestum est,
|
|
nomine obscenum; pluraque in eam sententiam ab
|
|
eisdem contra verecundiam disputantur. Nos autem
|
|
naturam sequamur et ab omni, quod abhorret ab ocu-
|
10
|
lorum auriumque approbatione fugiamus; status, in-
|
|
cessus, sessio, accubitio, vultus, oculi, manuum motus
|
|
teneat illud decorum. Quibus in rebus duo maxime
|
129.1
|
sunt fugienda, ne quid effeminatum aut molle et ne
|
|
quid durum aut rusticum sit. Nec vero histrionibus
|
|
oratoribusque concedendum est, ut is haec apta sint,
|
|
nobis dissoluta. Scaenicorum quidem mos tantam ha-
|
5
|
bet vetere disciplina verecundiam, ut in scaenam sine
|
|
subligaculo prodeat nemo; verentur enim, ne, si quo casu
|
|
evenerit, ut corporis partes quaedam aperiantur, aspi-
|
|
ciantur non decore. Nostro quidem more cum parenti-
|
|
bus puberes filii, cum soceris generi non lavantur.
|
10
|
Retinenda igitur est huius generis verecundia, prae-
|
|
sertim natura ipsa magistra et duce. Cum autem pul-
|
130.1
|
chritudinis duo genera sint, quorum in altero venustas
|
|
sit, in altero dignitas, venustatem muliebrem ducere
|
|
debemus, dignitatem virilem. Ergo et a forma remo-
|
|
veatur omnis viro non dignus ornatus, et huic simile
|
5
|
vitium in gestu motuque caveatur. Nam et palaestrici
|
|
motus sunt saepe odiosiores et histrionum nonnulli
|
|
gestus ineptiis non vacant, et in utroque genere quae
|
|
sunt recta et simplicia laudantur. Formae autem di-
|
|
gnitas coloris bonitate tuenda est, color exercitationi-
|
10
|
bus corporis. Adhibenda praeterea munditia est non
|
|
odiosa neque exquisita nimis, tantum quae fugiat
|
|
agrestem et inhumanam neglegentiam. Eadem ratio
|
|
est habenda vestitus, in quo, sicut in plerisque rebus,
|
|
mediocritas optima est. Cavendum autem est, ne aut
|
131.1
|
tarditatibus utamur <in> ingressu mollioribus, ut
|
|
pomparum ferculis similes esse videamur, aut in festi-
|
|
nationibus suscipiamus nimias celeritates, quae cum
|
|
fiunt, anhelitus moventur, vultus mutantur, ora tor-
|
5
|
quentur; ex quibus magna significatio fit non adesse
|
|
constantiam. Sed multo etiam magis elaborandum est,
|
|
ne animi motus a natura recedant, quod assequemur,
|
|
si cavebimus ne in perturbationes atque exanimatio-
|
|
nes incidamus et si attentos animos ad decoris conser-
|
10
|
vationem tenebimus. Motus autem animorum duplices
|
132.1
|
sunt; alteri cogitationis, alteri appetitus. Cogitatio in
|
|
vero exquirendo maxime versatur, appetitus impellit
|
|
ad agendum. Curandum est igitur, ut cogitatione ad
|
|
res quam optimas utamur, appetitum rationi oboedien-
|
5
|
tem praebeamus.
|
|