Et quoniam magna vis orationis est eaque duplex, 1.132.7
altera contentionis, altera sermonis, contentio discep-
tationibus tribuatur iudiciorum, contionum, senatus,
sermo in circulis, disputationibus, congressionibus fa- 10
miliarium versetur, sequatur etiam convivia. Conten-
tionis praecepta rhetorum sunt, nulla sermonis, quam-
quam haud scio an possint haec quoque esse. Sed
discentium studiis inveniuntur magistri, huic autem
qui studeant sunt nulli, rhetorum turba referta omnia; 15
quamquam quoniam verborum sententiarumque prae-
cepta sunt, eadem ad sermonem pertinebunt. Sed cum 133.1
orationis indicem vocem habeamus, in voce autem
duo sequamur, ut clara sit, ut suavis, utrumque om-
nino a natura petundum est, verum alterum exercitatio
augebit, alterum imitatio presse loquentium et leniter. 5
Nihil fuit in Catulis, ut eos exquisito iudicio putares
uti litterarum, quamquam erant litterati; sed et alii;
hi autem optime uti lingua Latina putabantur. Sonus
erat dulcis, litterae neque expressae, neque oppressae,
ne aut obscurum esset aut putidum, sine contentione 10
vox nec languens nec canora. Uberior oratio L. Crassi
nec minus faceta, sed bene loquendi de Catulis opinio
non minor. Sale vero et facetiis Caesar, Catuli patris
frater, vicit omnes, ut in illo ipso forensi genere di-
cendi contentiones aliorum sermone vinceret. In om- 15
nibus igitur his elaborandum est, si in omni re quid
deceat exquirimus. Sit ergo hic sermo, in quo Socra- 134.1
tici maxime excellunt, lenis minimeque pertinax, insit
in eo lepos. Nec vero, tamquam in possessionem suam
venerit, excludat alios, sed cum reliquis in rebus tum
in sermone communi vicissitudinem non iniquam putet. 5
Ac videat in primis, quibus de rebus loquatur, si seriis,
severitatem adhibeat, si iocosis leporem. In primisque
provideat, ne sermo vitium aliquod indicet inesse in
moribus; quod maxime tum solet evenire, cum stu-
diose de absentibus detrahendi causa aut per ridicu- 10
lum aut severe, maledice contumelioseque dicitur. Ha- 135.1
bentur autem plerumque sermones aut de domesticis
negotiis aut de re publica aut de artium studiis atque
doctrina. Danda igitur opera est, ut, etiamsi aberrare
ad alia coeperit, ad haec revocetur oratio, sed utcum- 5
que aderunt; neque enim isdem de rebus nec omni
tempore nec similiter delectamur. Animadvertendum
est etiam, quatenus sermo delectationem habeat, et
ut incipiendi ratio fuerit, ita sit desinendi modus. Sed 136.1
quomodo in omni vita rectissime praecipitur, ut per-
turbationes fugiamus, id est motus animi nimios ra-
tioni non obtemperantes, sic eiusmodi motibus sermo
debet vacare, ne aut ira existat aut cupiditas aliqua 5
aut pigritia aut ignavia aut tale aliquid appareat,
maximeque curandum est, ut eos, quibuscum sermo-
nem conferemus, et vereri et diligere videamur. Ob-
iurgationes etiam nonnumquam incidunt necessariae,
in quibus utendum est fortasse et vocis contentione 10
maiore et verborum gravitate acriore, id agendum
etiam, ut ea facere videamur irati. Sed ut ad urendum
et secandum, sic ad hoc genus castigandi raro invi-
tique veniemus, nec unquam nisi necessario, si nulla
reperietur alia medicina, sed tamen ira procul absit, 15
cum qua nihil recte fieri, nihil considerate potest.
Magna<m> autem parte<m> clementi castigatione licet 137.1
uti, gravitate tamen adiuncta, ut et severitas adhibea-
tur et contumelia repellatur, atque etiam illud ipsum,
quod acerbitatis habet obiurgatio, significandum est
ipsius id causa, qui obiurgetur, esse susceptum. Rec- 5
tum est autem etiam in illis contentionibus, quae cum
inimicissimis fiunt, etiam si nobis indigna audiamus,
tamen gravitatem retinere, iracundiam pellere; quae
enim cum aliqua perturbatione fiunt, ea nec constanter
fieri possunt neque is, qui adsunt, probari. Deforme 10
etiam est de se ipsum praedicare, falsa praesertim, et
cum inrisione audientium imitari militem gloriosum.