Talis est igitur ordo actionum adhibendus, ut, quem-
|
1.144.1
|
admodum in oratione constanti, sic in vita omnia
|
|
sint apta inter se et convenientia; turpe enim valdeque
|
|
vitiosum in re severa convivio digna aut delicatum
|
|
aliquem inferre sermonem. Bene Pericles, cum ha-
|
5
|
beret collegam in praetura Sophoclem poetam iique
|
|
de communi officio convenissent et casu formosus
|
|
puer praeteriret dixissetque Sophocles "o puerum pul-
|
|
chrum, Pericle"! "At enim praetorem, Sophocle, decet
|
|
non solum manus sed etiam oculos abstinentes ha-
|
10
|
bere." Atque hoc idem Sophocles si in athletarum
|
|
probatione dixisset, iusta reprehensione caruisset.
|
|
Tanta vis est et loci et temporis. Ut si qui, cum
|
|
causam sit acturus, in itinere aut in ambulatione se-
|
|
cum ipse meditetur, aut si quid aliud attentius cogitet,
|
15
|
non reprehendatur, at hoc idem si in convivio faciat,
|
|
inhumanus videatur inscitia temporis. Sed ea, quae
|
145.1
|
multum ab humanitate discrepant, ut si qui in foro
|
|
cantet aut si qua est alia magna perversitas, facile
|
|
apparet nec magnopere admonitionem et praecepta
|
|
desiderat; quae autem parva videntur esse delicta
|
5
|
neque a multis intellegi possunt, ab is est diligentius
|
|
declinandum. Ut in fidibus aut tibiis quamvis pau-
|
|
lum discrepent, tamen id a sciente animadverti solet,
|
|
sic videndum est in vita ne forte quid discrepet, vel
|
|
multo etiam magis, quo maior et melior actionum
|
10
|
quam sonorum concentus est. Itaque ut in fidibus
|
146.1
|
musicorum aures vel minima sentiunt, sic nos, si acres
|
|
ac diligentes iudices esse volumus animadversoresque
|
|
vitiorum, magna saepe intellegemus ex parvis. Ex
|
|
oculorum optutu, superciliorum aut remissione aut
|
5
|
contractione, ex maestitia, ex hilaritate, ex risu, ex lo-
|
|
cutione, ex reticentia, ex contentione vocis, ex sum-
|
|
missione, ex ceteris similibus facile iudicabimus, quid
|
|
eorum apte fiat, quid ab officio naturaque discrepet.
|
|
Quo in genere non est incommodum, quale quidque
|
10
|
eorum sit ex aliis iudicare, ut si quid non deceat illos,
|
|
vitemus ipsi. Fit enim nescio quomodo ut magis in
|
|
aliis cernamus, quam in nobismet ipsis, si quid delin-
|
|
quitur. Itaque facillume corriguntur in discendo, quo-
|
|
rum vitia imitantur emendandi causa magistri. Nec
|
147.1
|
vero alienum est ad ea deligenda, quae dubitationem
|
|
afferunt, adhibere doctos homines vel etiam usu peri-
|
|
tos et, quid iis de quoque officii genere placeat ex-
|
|
quirere. Maior enim pars eo fere deferri solet, quo
|
5
|
a natura ipsa deducitur. In quibus videndum est, non
|
|
modo quid quisque loquatur, sed etiam quid quisque
|
|
sentiat atque etiam de qua causa quisque sentiat. Ut
|
|
enim pictores et ii qui signa fabricantur et vero etiam
|
|
poetae suum quisque opus a vulgo considerari vult,
|
10
|
ut si quid reprehensum sit a pluribus, id corrigatur,
|
|
iique et secum et aliis quid in eo peccatum sit exqui-
|
|
runt, sic aliorum iudicio permulta nobis et facienda
|
|
et non facienda et mutanda et corrigenda sunt. Quae
|
148.1
|
vero more agentur institutisque civilibus, de his nihil
|
|
est praecipiendum; illa enim ipsa praecepta sunt, nec
|
|
quemquam hoc errore duci oportet, ut siquid Socrates
|
|
aut Aristippus contra morem consuetudinemque civi-
|
5
|
lem fecerint locutive sint, idem sibi arbitretur licere;
|
|
magnis illi et divinis bonis hanc licentiam assequeban-
|
|
tur. Cynicorum vero ratio tota est eicienda; est enim
|
|
inimica verecundiae, sine qua nihil rectum esse po-
|
|
test, nihil honestum. Eos autem, quorum vita per-
|
149.1
|
specta in rebus honestis atque magnis est, bene de re
|
|
publica sentientes ac bene meritos aut merentes sicut
|
|
aliquo honore aut imperio affectos observare et colere
|
|
debemus, tribuere etiam multum senectuti, cedere iis,
|
5
|
qui magistratum habebunt, habere dilectum civis et
|
|
peregrini in ipsoque peregrino privatimne an publice
|
|
venerit. Ad summam, ne agam de singulis, totius
|
|
generis hominum conciliationem et consociationem co-
|
|
lere, tueri, servare debemus.
|
10
|