Iam de artificiis et quaestibus, qui liberales ha- 1.150.1
bendi, qui sordidi sint, haec fere accepimus. Primum
improbantur ii quaestus, qui in odia hominum incur-
runt, ut portitorum, ut feneratorum. Inliberales autem
et sordidi quaestus mercennariorum omnium, quorum 5
operae, non quorum artes emuntur; est enim in illis
ipsa merces auctoramentum servitutis. Sordidi etiam
putandi, qui mercantur a mercatoribus, quod statim
vendant; nihil enim proficiant, nisi admodum mentian-
tur; nec vero est quicquam turpius vanitate. Opificesque 10
omnes in sordida arte versantur; nec enim quicquam
ingenuum habere potest officina. Minimeque artes eae
probandae, quae ministrae sunt voluptatum 'cetarii,
lanii, coqui, fartores, piscatores', ut ait Terentius. Ad-
de huc, si placet, unguentarios, saltatores, totumque 15
ludum talarium. Quibus autem artibus aut prudentia 151.1
maior inest aut non mediocris utilitas quaeritur ut me-
dicina, ut architectura, ut doctrina rerum honestarum,
eae sunt iis, quorum ordini conveniunt, honestae. Mer-
catura autem, si tenuis est, sordida putanda est; sin 5
magna et copiosa, multa undique apportans multis-
que sine vanitate inpertiens, non est admodum vitu-
peranda; atque etiam si satiata quaestu vel contenta
potius, ut saepe ex alto in portum, ex ipso se portu
in agros possessionesque contulit, videtur iure optimo 10
posse laudari. Omnium autem rerum, ex quibus ali-
quid adquiritur, nihil est agri cultura melius, nihil
uberius, nihil dulcius, nihil homine, nihil libero di-
gnius. De qua quoniam in Catone Maiore satis multa
diximus, illinc assumes quae ad hunc locum pertinebunt. 15