Sed ab iis partibus, quae sunt honestatis, quem ad
|
1.152.1
|
modum officia ducerentur, satis expositum videtur.
|
|
Eorum autem ipsorum, quae honesta sunt, potest in-
|
|
cidere saepe contentio et comparatio, de duobus ho-
|
|
nestis utrum honestius, qui locus a Panaetio est prae-
|
5
|
termissus. Nam cum omnis honestas manet a parti-
|
|
bus quattuor, quarum una sit cognitionis, altera com-
|
|
munitatis, tertia magnanimitatis, quarta moderationis,
|
|
haec in deligendo officio saepe inter se comparentur
|
|
necesse est. Placet igitur aptiora esse naturae ea of-
|
153.1
|
ficia, quae ex communitate, quam ea, quae ex cogni-
|
|
tione ducantur, idque hoc argumento confirmari po-
|
|
test, quod, si contigerit ea vita sapienti, ut omnium
|
|
rerum affluentibus copiis [¹⁷quamvis]¹⁷ omnia, quae co-
|
5
|
gnitione digna sint, summo otio secum ipse consideret
|
|
et contempletur, tamen si solitudo tanta sit, ut homi-
|
|
nem videre non possit, excedat e vita. Princepsque
|
|
omnium virtutum illa sapientia, quam σοφίαν Graeci
|
|
vocant, prudentiam enim, quam Graeci φρόνησιν di-
|
10
|
cunt, aliam quandam intellegimus, quae est rerum
|
|
expetendarum fugiendarumque scientia; illa autem sa-
|
|
pientia, quam principem dixi, rerum est divinarum
|
|
et humanarum scientia, in qua continetur deorum et
|
|
hominum communitas et societas inter ipsos; ea si
|
15
|
maxima est, ut est, certe necesse est, quod a communi-
|
|
tate ducatur officium, id esse maximum. Etenim co-
|
|
gnitio contemplatioque [naturae] manca quodam modo
|
|
atque inchoata sit, si nulla actio rerum consequatur.
|
|
Ea autem actio in hominum commodis tuendis ma-
|
20
|
xime cernitur; pertinet igitur ad societatem generis
|
|
humani; ergo haec cognitioni anteponenda est.
|
|