Atque id optimus quisque reapse ostendit et iudicat.
|
1.154.1
|
Quis enim est tam cupidus in perspicienda cognoscen-
|
|
daque rerum natura, ut, si ei tractanti contemplanti-
|
|
que res cognitione dignissimas subito sit allatum pe-
|
|
riculum discrimenque patriae, cui subvenire opitu-
|
5
|
larique possit, non illa omnia relinquat atque abiciat,
|
|
etiamsi dinumerare se stellas aut metiri mundi ma-
|
|
gnitudinem posse arbitretur? Atque hoc idem in pa-
|
|
rentis, in amici re aut periculo fecerit. Quibus rebus
|
155.1
|
intellegitur, studiis officiisque scientiae praeponenda
|
|
esse officia iustitiae, quae pertinent ad hominum utili-
|
|
tatem, qua nihil homini esse debet antiquius. Atque
|
|
illi ipsi, quorum studia vitaque omnis in rerum co-
|
5
|
gnitione versata est, tamen ab augendis hominum uti-
|
|
litatibus et commodis non recesserunt. Nam et erudie-
|
|
runt multos, quo meliores cives utilioresque rebus suis
|
|
publicis essent, ut Thebanum Epaminondam Lysis Py-
|
|
thagoreus, Syracosium Dionem Plato multique multos,
|
10
|
nosque ipsi, quicquid ad rem publicam attulimus, si
|
|
modo aliquid attulimus, a doctoribus atque doctrina
|
|
instructi ad eam et ornati accessimus. Neque solum
|
156.1
|
vivi atque praesentes studiosos discendi erudiunt at-
|
|
que docent, sed hoc idem etiam post mortem monu-
|
|
mentis litterarum assequuntur. Nec enim locus ullus
|
|
est praetermissus ab iis, qui ad leges, qui ad mores,
|
5
|
qui ad disciplinam rei publicae pertineret, ut otium
|
|
suum ad nostrum negotium contulisse videantur. Ita
|
|
illi ipsi doctrinae studiis et sapientiae dediti ad ho-
|
|
minum utilitatem suam intelligentiam prudentiamque
|
|
potissimum conferunt; ob eamque etiam causam elo-
|
10
|
qui copiose, modo prudenter, melius est quam vel
|
|
acutissime sine eloquentia cogitare, quod cogitatio in
|
|
se ipsa vertitur, eloquentia complectitur eos, quibus-
|
|
cum communitate iuncti sumus. Atque ut apium exa-
|
157.1
|
mina non fingendorum favorum causa congregantur,
|
|
sed cum congregabilia natura sint, fingunt favos, sic
|
|
homines, ac multo etiam magis, natura congregati ad-
|
|
hibent agendi cogitandique sollertiam. Itaque, nisi ea
|
5
|
virtus, quae constat ex hominibus tuendis, id est ex
|
|
societate generis humani, attingat cognitionem rerum,
|
|
solivaga cognitio et ieiuna videatur, [¹⁷itemque magni-
|
|
tudo animi remota communitate coniunctioneque hu-
|
|
mana feritas sit quaedam et immanitas.]¹⁷ Ita fit, ut
|
10
|
vincat cognitionis studium consociatio hominum at-
|
|
que communitas.
|
|