Ex quattuor autem locis, in quos honesti naturam 1.18.1
vimque divisimus, primus ille, qui in veri cognitione
consistit, maxime naturam attingit humanam. Omnes
enim trahimur et ducimur ad cognitionis et scientiae
cupiditatem, in qua excellere pulchrum putamus, labi 5
autem, errare, nescire, decipi et malum et turpe dici-
mus. In hoc genere et naturali et honesto duo vitia
vitanda sunt, unum, ne incognita pro cognitis habea-
mus hisque temere assentiamur, quod vitium effugere
qui volet—omnes autem velle debent—adhibebit 10
ad considerandas res et tempus et diligentiam. Alte- 19.1
rum est vitium, quod quidam nimis magnum studium
multamque operam in res obscuras atque difficiles
conferunt easdemque non necessarias. Quibus vitiis
declinatis quod in rebus honestis et cognitione dignis 5
operae curaeque ponetur, id iure laudabitur, ut in
astrologia C. Sulpicium audimus, in geometria Sex.
Pompeium ipsi cognovimus, multos in dialecticis, plu-
res in iure civili, quae omnes artes in veri investiga-
tione versantur, cuius studio a rebus gerendis abduci 10
contra officium est. Virtutis enim laus omnis in ac-
tione consistit, a qua tamen fit intermissio saepe mul-
tique dantur ad studia reditus; tum agitatio mentis,
quae numquam adquiescit, potest nos in studiis cogi-
tationis etiam sine opera nostra continere. Omnis 15
autem cogitatio motusque animi aut in consiliis ca-
piendis de rebus honestis et pertinentibus ad bene bea-
teque vivendum aut in studiis scientiae cognitionisque
versabitur. Ac de primo quidem officii fonte diximus.
  De tribus autem reliquis latissime patet ea ratio, 20.1
qua societas hominum inter ipsos et vitae quasi com-
munitas continetur; cuius partes duae: iustitia, in qua
virtutis splendor est maximus, ex qua viri boni nomi-
nantur, et huic coniuncta beneficentia, quam eandem 5
vel benignitatem vel liberalitatem appellari licet. Sed
iustitiae primum munus est, ut ne cui quis noceat, nisi
lacessitus iniuria, deinde ut communibus pro commu-
nibus utatur, privatis ut suis. Sunt autem privata nulla 21.1
natura, sed aut vetere occupatione, ut qui quondam in
vacua venerunt, aut victoria, ut qui bello potiti sunt,
aut lege, pactione, condicione, sorte; ex quo fit, ut
ager Arpinas Arpinatium dicatur, Tusculanus Tuscu- 5
lanorum; similisque est privatarum possessionum di-
scriptio. Ex quo, quia suum cuiusque fit eorum, quae
natura fuerant communia, quod cuique optigit, id
quisque teneat; e quo si quis <quaevis> sibi appetet,
violabit ius humanae societatis. Sed quoniam, ut prae- 22.1
clare scriptum est a Platone, non nobis solum nati
sumus ortusque nostri partem patria vindicat, partem
amici, atque, ut placet Stoicis, quae in terris gignan-
tur, ad usum hominum omnia creari, homines autem 5
hominum causa esse generatos, ut ipsi inter se aliis
alii prodesse possent, in hoc naturam debemus ducem
sequi, communes utilitates in medium adferre, mu-
tatione officiorum, dando accipiendo, tum artibus,
tum opera, tum facultatibus devincire hominum inter 10
homines societatem. Fundamentum autem est iusti- 23.1
tiae fides, id est dictorum conventorumque constantia
et veritas. Ex quo, quamquam hoc videbitur fortasse
cuipiam durius, tamen audeamus imitari Stoicos, qui
studiose exquirunt, unde verba sint ducta, credamus- 5
que, quia fiat, quod dictum est appellatam fidem.