Longiores hoc loco sumus quam necesse est. Quis
|
2.16.1
|
est enim, cui non perspicua sint illa, quae pluribus
|
|
verbis a Panaetio commemorantur, neminem neque
|
|
ducem bello nec principem domi magnas res et salu-
|
|
tares sine hominum studiis gerere potuisse. Comme-
|
5
|
moratur ab eo Themistocles, Pericles, Cyrus, Agesilaos,
|
|
Alexander, quos negat sine adiumentis hominum tantas
|
|
res efficere potuisse. Utitur in re non dubia testibus non
|
|
necessariis. Atque ut magnas utilitates adipiscimur
|
|
conspiratione hominum atque consensu, sic nulla tam
|
10
|
detestabilis pestis est, quae non homini ab homine
|
|
nascatur. Est Dicaearchi liber de interitu hominum,
|
|
Peripatetici magni et copiosi, qui collectis ceteris cau-
|
|
sis eluvionis, pestilentiae, vastitatis, beluarum etiam
|
|
repentinae multitudinis, quarum impetu docet quae-
|
15
|
dam hominum genera esse consumpta, deinde com-
|
|
parat, quanto plures deleti sint homines hominum
|
|
impetu, id est bellis aut seditionibus, quam omni re-
|
|
liqua calamitate.
|
|
Cum igitur hic locus nihil habeat dubitationis, quin
|
17.1
|
homines plurimum hominibus et prosint et obsint,
|
|
proprium hoc statuo esse virtutis, conciliare animos
|
|
hominum et ad usus suos adiungere. Itaque, quae in
|
|
rebus inanimis quaeque in usu et tractatione belua-
|
5
|
rum fiunt utiliter ad hominum vitam, artibus ea tri-
|
|
buuntur operosis, hominum autem studia, ad amplifi-
|
|
cationem nostrarum rerum prompta ac parata, viro-
|
|
rum praestantium sapientia et virtute excitantur. Ete-
|
18.1
|
nim virtus omnis tribus in rebus fere vertitur, quarum
|
|
una est in perspiciendo, quid in quaque re verum sin-
|
|
cerumque sit, quid consentaneum cuique, quid con-
|
|
sequens, ex quo quaeque gignantur, quae cuiusque rei
|
5
|
causa sit, alterum cohibere motus animi turbatos, quos
|
|
Graeci πάθη nominant, appetitionesque, quas illi ὁρμάς,
|
|
oboedientes efficere rationi, tertium iis, quibuscum
|
|
congregemur, uti moderate et scienter, quorum studiis
|
|
ea, quae natura desiderat, expleta cumulataque ha-
|
10
|
beamus, per eosdemque, si quid importetur nobis in-
|
|
commodi, propulsemus ulciscamurque eos, qui nocere
|
|
nobis conati sint, tantaque poena adficiamus, quan-
|
|
tam aequitas humanitasque patiatur. Quibus autem
|
19.1
|
rationibus hanc facultatem assequi possimus, ut ho-
|
|
minum studia complectamur eaque teneamus, dice-
|
|
mus, neque ita multo post, sed pauca ante dicenda
|
|
sunt. Magnam vim esse in fortuna in utramque par-
|
5
|
tem, vel secundas ad res vel adversas, quis ignorat? Nam
|
|
et cum prospero flatu eius utimur, ad exitus pervehimur
|
|
optatos et cum reflavit, affligimur. Haec igitur ipsa
|
|
fortuna ceteros casus rariores habet, primum ab ina-
|
|
nimis procellas, tempestates, naufragia, ruinas, incen-
|
10
|
dia, deinde a bestiis ictus, morsus, impetus. Haec ergo,
|
|
ut dixi, rariora. At vero interitus exercituum, ut pro-
|
20.1
|
xime trium, saepe multorum clades imperatorum, ut
|
|
nuper summi et singularis viri, invidiae praeterea mul-
|
|
titudinis atque ob eas bene meritorum saepe civium ex-
|
|
pulsiones, calamitates, fugae, rursusque secundae res,
|
5
|
honores, imperia, victoriae, quamquam fortuita sunt,
|
|
tamen sine hominum opibus et studiis neutram in partem
|
|
effici possunt. Hoc igitur cognito dicendum est, quonam
|
|
modo hominum studia ad utilitates nostras allicere atque
|
|
excitare possimus. Quae si longior fuerit oratio cum
|
10
|
magnitudine utilitatis comparetur; ita fortasse etiam
|
|
brevior videbitur.
|
|