Sed expositis adulescentium officiis, quae valeant 2.52.1
ad gloriam adipiscendam, deinceps de beneficentia
ac de liberalitate dicendum est, cuius est ratio duplex.
Nam aut opera benigne fit indigentibus aut pecunia.
Facilior est haec posterior locupleti praesertim, sed 5
illa lautior ac splendidior et viro forti claroque di-
gnior. Quamquam enim in utroque inest gratificandi
liberalis voluntas, tamen altera ex arca, altera ex vir-
tute depromitur, largitioque, quae fit ex re familiari,
fontem ipsum benignitatis exhaurit. Ita benignitate 10
benignitas tollitur, qua quo in plures usus sis, eo
minus in multos uti possis. At qui opera, id est vir- 53.1
tute et industria, benefici et liberales erunt, primum,
quo pluribus profuerint, eo plures ad benigne facien-
dum adiutores habebunt, dein consuetudine benefi-
centiae paratiores erunt et tamquam exercitatiores ad 5
bene de multis promerendum. Praeclare in epistula
quadam Alexandrum filium Philippus accusat, quod
largitione benivolentiam Macedonum consectetur.
'Quae te, malum, inquit, ratio in istam spem induxit,
ut eos tibi fideles putares fore, quos pecunia corru- 10
pisses? An tu id agis, ut Macedones non te regem
suum, sed ministrum et praebitorem sperent fore?'
Bene 'ministrum et praebitorem', quia sordidum regi,
melius etiam [quod] largitionem corruptelam dixit
esse. Fit enim deterior, qui accipit atque ad idem 15
semper expectandum paratior. Hoc ille filio, sed prae- 54.1
ceptum putemus omnibus. Quam ob rem id quidem
non dubium est, quin illa benignitas, quae constet ex
opera et industria, et honestior sit et latius pateat et
possit prodesse pluribus. Non numquam tamen est 5
largiendum nec hoc benignitatis genus omnino repu-
diandum est et saepe idoneis hominibus indigentibus
de re familiari impertiendum, sed diligenter atque mo-
derate. Multi enim patrimonia effuderunt, inconsulte
largiendo. Quid autem est stultius quam. quod li- 10
benter facias, curare ut id diutius facere non possis?
Atque etiam sequuntur largitionem rapinae. Cum enim
dando egere coeperunt, alienis bonis manus afferre
coguntur. Ita, cum benivolentiae comparandae causa
benefici esse velint, non tanta studia assequuntur 15
eorum, quibus dederunt, quanta odia eorum, quibus
ademerunt. Quam ob rem nec ita claudenda res est 55.1
familiaris, ut eam benignitas aperire non possit, nec
ita reseranda, ut pateat omnibus; modus adhibeatur
isque referatur ad facultates. Omnino meminisse de-
bemus id, quod a nostris hominibus saepissime usur- 5
patum iam in proverbii consuetudinem venit, largi-
tionem fundum non habere. Etenim quis potest modus
esse, cum et idem, qui consueverunt et idem illud alii
desiderent.