In illo autem altero genere largiendi, quod a libera-
|
2.61.1
|
litate proficiscitur, non uno modo in disparibus causis
|
|
adfecti esse debemus. Alia causa est eius, qui calami-
|
|
tate premitur, et eius, qui res meliores quaerit nullis
|
|
suis rebus adversis. Propensior benignitas esse de-
|
62.1
|
bebit in calamitosos, nisi forte erunt digni calamitate.
|
|
In iis tamen, qui se adiuvari volent, non ne adfligan-
|
|
tur, sed ut altiorem gradum ascendant, restricti om-
|
|
nino esse nullo modo debemus, sed in deligendis ido-
|
5
|
neis iudicium et diligentiam adhibere. Nam praeclare
|
|
Ennius 'Bene facta male locata male facta arbitror'.
|
|
Quod autem tributum est bono viro et grato, in eo
|
63.1
|
cum ex ipso fructus est, tum etiam ex ceteris. Temeri-
|
|
tate enim remota gratissima est liberalitas, eoque eam
|
|
studiosius plerique laudant, quod summi cuiusque bo-
|
|
nitas commune perfugium est omnium. Danda igitur
|
5
|
opera est, ut iis beneficiis quam plurimos adficiamus,
|
|
quorum memoria liberis posterisque prodatur, ut iis
|
|
ingratis esse non liceat. Omnes enim immemorem
|
|
beneficii oderunt eamque iniuriam in deterrenda libe-
|
|
ralitate sibi etiam fieri, eumque, qui faciat commu-
|
10
|
nem hostem tenuiorum putant. Atque haec benignitas
|
|
etiam rei publicae est utilis, redimi e servitute captos,
|
|
locupletari tenuiores; quod quidem volgo solitum fieri
|
|
ab ordine nostro in oratione Crassi scriptum copiose
|
|
videmus. Hanc ergo consuetudinem benignitatis lar-
|
15
|
gitioni munerum longe antepono; haec est gravium
|
|
hominum atque magnorum, illa quasi assentatorum
|
|
populi multitudinis levitatem voluptate quasi titil-
|
|
lantium. Conveniet autem cum in dando munificum
|
64.1
|
esse, tum in exigendo non acerbum in omnique re con-
|
|
trahenda, vendundo emendo, conducendo locando, vi-
|
|
cinitatibus et confiniis aequum, facilem, multa multis
|
|
de suo iure cedentem, a litibus vero, quantum liceat
|
5
|
et nescio an paulo plus etiam, quam liceat, abhorren-
|
|
tem. Est enim non modo liberale paulum non num-
|
|
quam de suo iure decedere, sed interdum etiam fruc-
|
|
tuosum. Habenda autem ratio est rei familiaris, quam
|
|
quidem dilabi sinere flagitiosum est, sed ita, ut in-
|
10
|
liberalitatis avaritiaeque absit suspicio. Posse enim
|
|
liberalitate uti non spoliantem se patrimonio nimirum
|
|
est pecuniae fructus maximus. Recte etiam a Theo-
|
|
phrasto est laudata hospitalitas. Est enim, ut mihi qui-
|
|
dem videtur, valde decorum patere domos hominum
|
15
|
inlustrium hospitibus inlustribus idque etiam rei pu-
|
|
blicae est ornamento homines externos hoc liberali-
|
|
tatis genere in urbe nostra non egere. Est autem etiam
|
|
vehementer utile iis, qui honeste posse multum vo-
|
|
lunt, per hospites apud externos populos valere opi-
|
20
|
bus et gratia. Theophrastus quidem scribit Cimonem
|
|
Athenis etiam in suos curiales Laciadas hospitalem
|
|
fuisse; ita enim instituisse et vilicis imperavisse, ut
|
|
omnia praeberentur, quicumque Laciades in villam
|
|
suam devertisset.
|
25
|