Sed cum in hominibus iuvandis aut mores spectari
|
2.69.1
|
aut fortuna soleat, dictu quidem est proclive, itaque
|
|
volgo loquuntur, se in beneficiis collocandis mores
|
|
hominum, non fortunam sequi. Honesta oratio est,
|
|
sed quis est tandem, qui inopis et optimi viri cau-
|
5
|
sae anteponat in opera danda gratiam fortunati et po-
|
|
tentis? A quo enim expeditior et celerior remuneratio
|
|
fore videtur, in eum fere est voluntas nostra propen-
|
|
sior. Sed animadvertendum est diligentius, quae natura
|
|
rerum sit. Nimirum enim inops ille, si bonus est vir,
|
10
|
etiam si referre gratiam non potest, habere certe potest.
|
|
Commode autem, quicumque dixit, 'pecuniam qui ha-
|
|
beat, non reddidisse, qui reddiderit non habere, gra-
|
|
tiam autem et, qui rettulerit, habere et, qui habeat,
|
|
rettulisse'. At qui se locupletes, honoratos, beatos pu-
|
15
|
tant, ii ne obligari quidem beneficio volunt; qui etiam
|
|
beneficium se dedisse arbitrantur, cum ipsi quamvis
|
|
magnum aliquod acceperint, atque etiam a se aut po-
|
|
stulari aut exspectari aliquid suspicantur, patrocinio
|
|
vero se usos aut clientes appellari mortis instar pu-
|
20
|
tant.
|
|
At vero ille tenuis, cum quidquid factum sit, se
|
70.1
|
spectatum, non fortunam putat, non modo illi qui est
|
|
meritus, sed etiam illis, a quibus exspectat—eget enim
|
|
multis—gratum se videri studet, neque vero verbis
|
|
auget suum munus, si quo forte fungitur, sed etiam
|
5
|
extenuat. Videndumque illud est, quod, si opulentum
|
|
fortunatumque defenderis, in uno illo aut, si forte, in
|
|
liberis eius manet gratia; sin autem inopem, probum
|
|
tamen et modestum, omnes non improbi humiles quae
|
|
magna in populo multitudo est, praesidium sibi para-
|
10
|
tum vident. Quam ob rem melius apud bonos quam
|
71.1
|
apud fortunatos beneficium collocari puto. Danda
|
|
omnino opera est, ut omni generi satis facere possi-
|
|
mus, sed, si res in contentionem veniet, nimirum The-
|
|
mistocles est auctor adhibendus, qui cum consuleretur,
|
5
|
utrum bono viro pauperi an minus probato diviti fi-
|
|
liam collocaret 'Ego vero, inquit, malo virum, qui pe-
|
|
cunia egeat, quam pecuniam quae viro'. Sed corrupti
|
|
mores depravatique sunt admiratione divitiarum; qua-
|
|
rum magnitudo quid ad unumquemque nostrum per-
|
10
|
tinet? Illum fortasse adiuvat, qui habet; ne id quidem
|
|
semper; sed fac iuvare; utentior sane sit, honestior
|
|
vero quomodo? Quod si etiam bonus erit vir, ne im-
|
|
pediant divitiae quominus iuvetur, modo ne adiu-
|
|
vent, sitque omne iudicium, non quam locuples, sed
|
15
|
qualis quisque sit. Extremum autem praeceptum in
|
|
beneficiis operaque danda, ne quid contra aequitatem
|
|
contendas, ne quid pro iniuria; fundamentum enim est
|
|
perpetuae commendationis et famae iustitia, sine qua
|
|
nihil potest esse laudabile.
|
20
|