LIBER TERTIUS
|
|
P. Scipionem, Marce fili, eum, qui primus Africanus
|
3.1.1
|
appellatus est, dicere solitum scripsit Cato, qui fuit
|
|
eius fere aequalis, numquam se minus otiosum esse,
|
|
quam cum otiosus, nec minus solum, quam cum solus
|
|
esset. Magnifica vero vox et magno viro ac sapiente
|
5
|
digna; quae declarat illum et in otio de negotiis cogi-
|
|
tare et in solitudine secum loqui solitum, ut neque
|
|
cessaret umquam et interdum conloquio alterius non
|
|
egeret. Ita duae res, quae languorem adferunt ceteris,
|
|
illum acuebant, otium et solitudo. Vellem nobis hoc
|
10
|
idem vere dicere liceret, sed si minus imitatione tan-
|
|
tam ingenii praestantiam consequi possumus, volun-
|
|
tate certe proxime accedimus. Nam et a re publica
|
|
forensibusque negotiis armis impiis vique prohibiti
|
|
otium persequimur et ob eam causam urbe relicta
|
15
|
rura peragrantes saepe soli sumus. Sed nec hoc otium
|
2.1
|
cum Africani otio nec haec solitudo cum illa compa-
|
|
randa est. Ille enim requiescens a rei publicae pul-
|
|
cherrimis muneribus otium sibi sumebat aliquando et
|
|
coetu hominum frequentiaque interdum tamquam in
|
5
|
portum se in solitudinem recipiebat, nostrum autem
|
|
otium negotii inopia, non requiescendi studio consti-
|
|
tutum est. Extincto enim senatu deletisque iudiciis
|
|
quid est, quod dignum nobis aut in curia aut in foro
|
|
agere possimus? Ita qui in maxima celebritate atque
|
3.1
|
in oculis civium quondam vixerimus, nunc fugientes
|
|
conspectum sceleratorum, quibus omnia redundant,
|
|
abdimus nos quantum licet et saepe soli sumus. Sed
|
|
quia sic ab hominibus doctis accepimus, non solum
|
5
|
ex malis eligere minima oportere, sed etiam excerpere
|
|
ex his ipsis, si quid inesset boni, propterea et otio
|
|
fruor, non illo quidem, quo debeat is, qui quondam
|
|
peperisset otium civitati, nec eam solitudinem lan-
|
|
guere patior, quam mihi adfert necessitas, non volun-
|
10
|
tas. Quamquam Africanus maiorem laudem meo iu-
|
4.1
|
dicio assequebatur. Nulla enim eius ingenii monu-
|
|
menta mandata litteris, nullum opus otii, nullum so-
|
|
litudinis munus extat; ex quo intellegi debet illum
|
|
mentis agitatione investigationeque earum rerum, quas
|
5
|
cogitando consequebatur, nec otiosum nec solum um-
|
|
quam fuisse; nos autem, qui non tantum roboris ha-
|
|
bemus, ut cogitatione tacita a solitudine abstrahamur,
|
|
ad hanc scribendi operam omne studium curamque
|
|
convertimus. Itaque plura brevi tempore eversa quam
|
10
|
multis annis stante re publica scripsimus.
|
|