Itaque, ut sine ullo errore diiudicare possimus, si
|
3.19.11
|
quando cum illo, quod honestum intellegimus, pu-
|
|
gnare id videbitur, quod appellamus utile, formula
|
|
quaedam constituenda est; quam si sequemur in com-
|
|
paratione rerum, ab officio numquam recedemus. Erit
|
20.1
|
autem haec formula Stoicorum rationi disciplinaeque
|
|
maxime consentanea; quam quidem his libris propte-
|
|
rea sequimur, quod, quamquam et a veteribus Aca-
|
|
demicis et a Peripateticis vestris, qui quondam idem
|
5
|
erant, qui Academici, quae honesta sunt, anteponun-
|
|
tur iis, quae videntur utilia, tamen splendidius haec
|
|
ab eis disserentur, quibus, quicquid honestum est idem
|
|
utile videtur nec utile quicquam, quod non honestum,
|
|
quam ab iis, quibus et honestum aliquid non utile aut
|
10
|
utile non honestum. Nobis autem nostra Academia
|
|
magnam licentiam dat, ut, quodcumque maxime pro-
|
|
babile occurrat, id nostro iure liceat defendere. Sed
|
|
redeo ad formulam.—Detrahere igitur alteri aliquid
|
21.1
|
et hominem hominis incommodo suum commodum
|
|
augere magis est contra naturam quam mors, quam
|
|
paupertas, quam dolor, quam cetera, quae possunt
|
|
aut corpori accidere aut rebus externis. Nam principio
|
5
|
tollit convictum humanum et societatem. Si enim sic
|
|
erimus adfecti, ut propter suum quisque emolumen-
|
|
tum spoliet aut violet alterum, disrumpi necesse est
|
|
eam, quae maxime est secundum naturam, humani
|
|
generis societatem. Ut, si unum quodque membrum
|
22.1
|
sensum hunc haberet, ut posse putaret se valere, si
|
|
proximi membri valitudinem ad se traduxisset, de-
|
|
bilitari et interire totum corpus necesse esset, sic, si
|
|
unus quisque nostrum ad se rapiat commoda aliorum
|
5
|
detrahatque quod cuique possit, emolumenti sui gra-
|
|
tia, societas hominum et communitas evertatur ne-
|
|
cesse est. Nam sibi ut quisque malit, quod ad usum
|
|
vitae pertineat, quam alteri adquirere, concessum est
|
|
non repugnante natura, illud natura non patitur, ut
|
10
|
aliorum spoliis nostras facultates, copias, opes augea-
|
|
mus. Neque vero hoc solum natura, id est iure gen-
|
23.1
|
tium, sed etiam legibus populorum, quibus in sin-
|
|
gulis civitatibus res publica continetur, eodem modo
|
|
constitutum est, ut non liceat sui commodi causa no-
|
|
cere alteri. Hoc enim spectant leges, hoc volunt, in-
|
5
|
columem esse civium coniunctionem; quam qui diri-
|
|
munt, eos morte, exsilio, vinclis, damno coercent. At-
|
|
que hoc multo magis efficit ipsa naturae ratio, quae
|
|
est lex divina et humana; cui parere qui velit,—om-
|
|
nes autem parebunt, qui secundum naturam volent
|
10
|
vivere—numquam committet, ut alienum appetat,
|
|
et id, quod alteri detraxerit, sibi adsumat. Etenim
|
24.1
|
multo magis est secundum naturam excelsitas animi
|
|
et magnitudo itemque comitas, iustitia, liberalitas
|
|
quam voluptas, quam vita, quam divitiae; quae qui-
|
|
dem contemnere et pro nihilo ducere comparantem
|
5
|
cum utilitate communi magni animi et excelsi est.
|
|
[¹⁷Detrahere autem de altero sui commodi causa magis
|
|
est contra naturam quam mors, quam dolor, quam
|
|
cetera generis eiusdem.]¹⁷ Itemque magis est secundum
|
25.1
|
naturam, pro omnibus gentibus, si fieri possit, conser-
|
|
vandis aut iuvandis, maximos labores molestiasque
|
|
suscipere imitantem Herculem illum, quem hominum
|
|
fama beneficiorum memor in concilio caelestium con-
|
5
|
locavit quam vivere in solitudine non modo sine ullis
|
|
molestiis sed etiam in maximis voluptatibus, abun-
|
|
dantem omnibus copiis, ut excellas etiam pulchritu-
|
|
dine et viribus. Quocirca optimo quisque et splendi-
|
|
dissimo ingenio longe illam vitam huic anteponit. Ex
|
10
|
quo efficitur, hominem naturae oboedientem homini
|
|
nocere non posse. Deinde qui alterum violat, ut ipse
|
26.1
|
aliquid commodi consequatur, aut nihil existimat se
|
|
facere contra naturam aut magis fugienda censet mor-
|
|
tem, paupertatem, dolorem, amissionem etiam libero-
|
|
rum, propinquorum, amicorum, quam facere cuiquam
|
5
|
iniuriam. Si nihil existimat contra naturam fieri ho-
|
|
minibus violandis, quid cum eo disseras, qui omnino
|
|
hominem ex homine tollat? Sin fugiendum id quidem
|
|
censet, sed multo illa peiora, mortem, paupertatem,
|
|
dolorem, errat in eo, quod ullum aut corporis aut for-
|
10
|
tunae vitium vitiis animi gravius existimat. Ergo
|
|
unum debet esse omnibus propositum, ut eadem sit
|
|
utilitas uniuscuiusque et universorum; quam si ad se
|
|
quisque rapiet, dissolvetur omnis humana consortio.
|
|