Atque etiam si hoc natura praescribit, ut homo ho-
|
3.27.1
|
mini, quicumque sit, ob eam ipsam causam, quod is
|
|
homo sit, consultum velit, necesse est secundum ean-
|
|
dem naturam omnium utilitatem esse communem.
|
|
Quod si ita est, una continemur omnes et eadem lege
|
5
|
naturae, idque ipsum si ita est, certe violare alterum
|
|
naturae lege prohibemur. Verum autem primum, ve-
|
|
rum igitur extremum. Nam illud quidem absurdum
|
28.1
|
est, quod quidam dicunt, parenti se aut fratri nihil
|
|
detracturos sui commodi causa, aliam rationem esse
|
|
civium reliquorum. Hi sibi nihil iuris, nullam socie-
|
|
tatem communis utilitatis causa statuunt esse cum ci-
|
5
|
vibus quae sententia omnem societatem distrahit civi-
|
|
tatis. Qui autem civium rationem dicunt habendam,
|
|
externorum negant, ii dirimunt communem humani
|
|
generis societatem; qua sublata beneficentia, liberali-
|
|
tas, bonitas, iustitia funditus tollitur; quae qui tollunt,
|
10
|
etiam adversus deos immortales impii iudicandi sunt.
|
|
Ab iis enim constitutam inter homines societatem ever-
|
|
tunt, cuius societatis artissimum vinculum est magis
|
|
arbitrari esse contra naturam hominem homini detra-
|
|
here sui commodi causa quam omnia incommoda su-
|
15
|
bire vel externa vel corporis vel etiam ipsius animi.
|
|
†Iustitia enim una virtus omnium est domina et re-
|
|
gina virtutum.
|
|
Forsitan quispiam dixerit: Nonne igitur sapiens, si
|
29.1
|
fame ipse conficiatur, abstulerit cibum alteri homini
|
|
ad nullam rem utili? Minime vero: non enim mihi
|
|
est vita mea utilior quam animi talis affectio, nemi-
|
|
nem ut violem commodi mei gratia. Quid? si Phala-
|
5
|
rim, crudelem tyrannum et immanem, vir bonus, ne
|
|
ipse frigore conficiatur, vestitu spoliare possit, nonne
|
|
faciat? Haec ad iudicandum sunt facillima. Nam si
|
30.1
|
quid ab homine ad nullam partem utili utilitatis tuae
|
|
causa detraxeris, inhumane feceris contraque naturae
|
|
legem, sin autem is tu sis, qui multam utilitatem rei
|
|
publicae atque hominum societati, si in vita remaneas,
|
5
|
adferre possis si quid ob eam causam alteri de-
|
|
traxeris, non sit reprehendendum. Sin autem id non
|
|
sit eiusmodi, suum cuique incommodum ferendum est
|
|
potius quam de alterius commodis detrahendum. Non
|
|
igitur magis est contra naturam morbus aut egestas
|
10
|
aut quid eiusmodi quam detractio atque appetitio
|
|
alieni, sed communis utilitatis derelictio contra na-
|
|
turam est; est enim iniusta. Itaque lex ipsa naturae,
|
31.1
|
quae utilitatem hominum conservat et continet, de-
|
|
cernet profecto, ut ab homine inerti atque inutili ad
|
|
sapientem, bonum, fortem virum transferantur res ad vi-
|
|
vendum necessariae, qui si occiderit, multum de com-
|
5
|
muni utilitate detraxerit, modo hoc ita faciat, ut ne
|
|
ipse de se bene existimans seseque diligens hanc cau-
|
|
sam habeat ad iniuriam. Ita semper officio fungetur
|
|
utilitati consulens hominum et ei, quam saepe com-
|
|
memoro, humanae societati. Nam quod ad Phalarim
|
32.1
|
attinet, perfacile iudicium est. Nulla est enim societas
|
|
nobis cum tyrannis et potius summa distractio est,
|
|
neque est contra naturam spoliare eum, si possis,
|
|
quem est honestum necare, atque hoc omne genus
|
5
|
pestiferum atque impium ex hominum communitate
|
|
exterminandum est. Etenim, ut membra quaedam am-
|
|
putantur, si et ipsa sanguine et tamquam spiritu carere
|
|
coeperunt et nocent reliquis partibus corporis, sic ista
|
|
in figura hominis feritas et immanitas beluae a com-
|
10
|
muni tamquam humanitate corporis segreganda est.
|
|
Huius generis quaestiones sunt omnes eae, in quibus
|
|
ex tempore officium exquiritur.
|
|