Atque etiam ex omni deliberatione celandi et occul-
|
3.38.1
|
tandi spes opinioque removenda est; satis enim no-
|
|
bis, si modo in philosophia aliquid profecimus, per-
|
|
suasum esse debet, si omnes deos hominesque celare
|
|
possimus, nihil tamen avare, nihil iniuste, nihil libi-
|
5
|
dinose, nihil incontinenter esse faciendum. Hinc ille
|
|
Gyges inducitur a Platone, qui cum terra discessisset
|
|
magnis quibusdam imbribus, descendit in illum hia-
|
|
tum aeneumque equum, ut ferunt fabulae, animad-
|
|
vertit, cuius in lateribus fores essent; quibus apertis
|
10
|
corpus hominis mortui vidit magnitudine invisitata
|
|
anulumque aureum in digito; quem ut detraxit, ipse
|
|
induit—erat autem regius pastor—tum in concilium
|
|
se pastorum recepit. Ibi cum palam eius anuli ad pal-
|
|
mam converterat, a nullo videbatur, ipse autem om-
|
15
|
nia videbat; idem rursus videbatur, cum in locum anu-
|
|
lum inverterat. Itaque hac oportunitate anuli usus
|
|
reginae stuprum intulit eaque adiutrice regem domi-
|
|
num interemit, sustulit quos obstare arbitrabatur, nec
|
|
in his eum facinoribus quisquam potuit videre. Sic
|
20
|
repente anuli beneficio rex exortus est Lydiae. Hunc
|
|
igitur ipsum anulum si habeat sapiens, nihil plus sibi
|
|
licere putet peccare, quam si non haberet; honesta
|
|
enim bonis viris, non occulta quaeruntur. Atque hoc
|
39.1
|
loco philosophi quidam minime mali illi quidem, sed
|
|
non satis acuti, fictam et commenticiam fabulam pro-
|
|
latam dicunt a Platone, quasi vero ille aut factum id
|
|
esse aut fieri potuisse defendat. Haec est vis huius
|
5
|
anuli et huius exempli: si nemo sciturus, nemo ne
|
|
suspicaturus quidem sit, cum aliquid divitiarum, po-
|
|
tentiae, dominationis, libidinis causa feceris, si id diis
|
|
hominibusque futurum sit semper ignotum, sisne fac-
|
|
turus? Negant id fieri posse. Quamquam potest id
|
10
|
quidem, sed quaero, quod negant posse, id si posset,
|
|
quidnam facerent. Urgent rustice sane. Negant enim
|
|
posse et in eo perstant, hoc verbum quid valeat non
|
|
vident. Cum enim quaerimus, si celare possint, quid
|
|
facturi sint, non quaerimus, possintne celare, sed
|
15
|
tamquam tormenta quaedam adhibemus, ut si respon-
|
|
derint se impunitate proposita facturos, quod expe-
|
|
diat, facinorosos se esse fateantur, si negent, omnia
|
|
turpia per se ipsa fugienda esse concedant. Sed iam
|
|
ad propositum revertamur. Incidunt multae saepe
|
40.1
|
causae, quae conturbent animos utilitatis specie, non,
|
|
cum hoc deliberetur, relinquendane sit honestas prop-
|
|
ter utilitatis magnitudinem—nam id quidem impro-
|
|
bum est—sed illud, possitne id, quod utile videatur,
|
5
|
fieri non turpiter. Cum Collatino collegae Brutus im-
|
|
perium abrogabat, poterat videri facere id iniuste;
|
|
fuerat enim in regibus expellendis socius Bruti con-
|
|
siliorum et adiutor. Cum autem consilium hoc prin-
|
|
cipes cepissent, cognationem Superbi nomenque Tar-
|
10
|
quiniorum et memoriam regni esse tollendam, quod
|
|
erat utile, patriae consulere, id erat ita honestum, ut
|
|
etiam ipsi Collatino placere deberet. Itaque utilitas
|
|
valuit propter honestatem, sine qua ne utilitas quidem
|
|
esse potuisset. At in eo rege, qui urbem condidit, non
|
41.1
|
item. Species enim utilitatis animum pepulit eius;
|
|
cui cum visum esset utilius solum quam cum altero re-
|
|
gnare, fratrem interemit. Omisit hic et pietatem et
|
|
humanitatem, ut id, quod utile videbatur, neque erat,
|
5
|
assequi posset, et tamen [muri causa] opposuit spe-
|
|
ciem honestatis nec probabilem nec sane idoneam.
|
|
Peccavit igitur, pace vel Quirini vel Romuli dixerim.
|
|
Nec tamen nostrae nobis utilitates omittendae sunt
|
42.1
|
aliisque tradendae, cum his ipsi egeamus, sed suae
|
|
cuique utilitati, quod sine alterius iniuria fiat, ser-
|
|
viendum est. Scite Chrysippus, ut multa, "qui sta-
|
|
dium, inquit, currit, eniti et contendere debet quam
|
5
|
maxime possit, ut vincat, supplantare eum, quicum
|
|
certet, aut manu depellere nullo modo debet; sic in
|
|
vita sibi quemque petere, quod pertineat ad usum,
|
|
non iniquum est, alteri deripere ius non est".
|
|