Maxime autem perturbantur officia in amicitiis, qui-
|
3.43.1
|
bus et non tribuere, quod recte possis et tribuere quod
|
|
non sit aequum, contra officium est. Sed huius generis
|
|
totius breve et non difficile praeceptum est. Quae
|
|
enim videntur utilia, honores, divitiae, voluptates, ce-
|
5
|
tera generis eiusdem, haec amicitiae numquam ante-
|
|
ponenda sunt. At neque contra rem publicam neque
|
|
contra ius iurandum ac fidem amici causa vir bonus
|
|
faciet, ne si iudex quidem erit de ipso amico; ponit
|
|
enim personam amici, cum induit iudicis. Tantum da-
|
10
|
bit amicitiae, ut veram amici causam esse malit, ut
|
|
orandae litis tempus, quoad per leges liceat, acco-
|
|
modet. Cum vero iurato sententia dicendast, memine-
|
44.1
|
rit deum se adhibere testem, id est, ut ego arbitror,
|
|
mentem suam, qua nihil homini dedit deus ipse di-
|
|
vinius. Itaque praeclarum a maioribus accepimus mo-
|
|
rem rogandi iudicis, si eum teneremus, qvae salva
|
5
|
fide facere possit. Haec rogatio ad ea pertinet, quae
|
|
paulo ante dixi honeste amico a iudice posse concedi.
|
|
Nam si omnia facienda sint, quae amici velint, non
|
|
amicitiae tales, sed coniurationes putandae sint. Lo-
|
45.1
|
quor autem de communibus amicitiis; nam in sapienti-
|
|
bus viris perfectisque nihil potest esse tale. Damo-
|
|
nem et Phintiam Pythagoreos ferunt hoc animo inter
|
|
se fuisse, ut, cum eorum alteri Dionysius tyrannus diem
|
5
|
necis destinavisset et is, qui morti addictus esset, pau-
|
|
cos sibi dies commendandorum suorum causa postula-
|
|
visset, vas factus est alter eius sistendi, ut si ille non re-
|
|
vertisset, moriendum esset ipsi. Qui cum ad diem se re-
|
|
cepisset, admiratus eorum fidem tyrannus petivit, ut
|
10
|
se ad amicitiam tertium adscriberent. Cum igitur id,
|
46.1
|
quod utile videtur in amicitia, cum eo, quod ho-
|
|
nestum est, comparatur, iaceat utilitatis species, va-
|
|
leat honestas. Cum autem in amicitia, quae honesta
|
|
non sunt, postulabuntur, religio et fides anteponatur
|
5
|
amicitiae; sic habebitur is, quem exquirimus dilectus
|
|
officii.
|
|