Maneat ergo, quod turpe sit, id numquam esse utile,
|
3.49.16
|
ne tum quidem, cum id, quod utile esse putes, adipi-
|
|
scare; hoc enim ipsum, utile putare quod turpe sit,
|
|
calamitosum est. Sed incidunt, ut supra dixi, saepe
|
50.1
|
causae, cum repugnare utilitas honestati videatur, ut
|
|
animadvertendum sit, repugnetque plane an possit
|
|
cum honestate coniungi. Eius generis hae sunt quae-
|
|
stiones: Si exempli gratia vir bonus Alexandrea Rho-
|
5
|
dum magnum frumenti numerum advexerit in Rho-
|
|
diorum inopia et fame summaque annonae caritate,
|
|
si idem sciat complures mercatores Alexandrea sol-
|
|
visse navesque in cursu frumento onustas petentes
|
|
Rhodum viderit, dicturusne sit id Rhodiis an silentio
|
10
|
suum quam plurimo venditurus? Sapientem et bo-
|
|
num virum fingimus; de eius deliberatione et consul-
|
|
tatione quaerimus, qui celaturus Rhodios non sit, si
|
|
id turpe iudicet, sed dubitet, an turpe non sit. In
|
51.1
|
huiusmodi causis aliud Diogeni Babylonio videri solet,
|
|
magno et gravi Stoico, aliud Antipatro, discipulo eius,
|
|
homini acutissimo; Antipatro omnia patefacienda, ut
|
|
ne quid omnino, quod venditor norit, emptor ignoret,
|
5
|
Diogeni venditorem, quatenus iure civili constitutum
|
|
sit, dicere vitia oportere, cetera sine insidiis agere et,
|
|
quoniam vendat, velle quam optime vendere. "Ad-
|
|
vexi, exposui, vendo meum non pluris, quam ceteri,
|
|
fortasse etiam minoris, cum maior est copia; cui fit
|
10
|
iniuria?" Exoritur Antipatri ratio ex altera parte:
|
52.1
|
"Quid ais? tu, cum hominibus consulere debeas et
|
|
servire humanae societati eaque lege natus sis et ea
|
|
habeas principia naturae, quibus parere et quae sequi
|
|
debeas, ut utilitas tua communis sit utilitas vicissim-
|
5
|
que communis utilitas tua sit, celabis homines, quid
|
|
iis adsit commoditatis et copiae? Respondebit Di-
|
|
ogenes fortasse sic: "Aliud est celare, aliud tacere,
|
|
neque ego nunc te celo, si tibi non dico, quae natura
|
|
deorum sit, qui sit finis bonorum, quae tibi plus prod-
|
10
|
essent cognita quam tritici vilitas. Sed non, quicquid
|
|
tibi audire utile est, idem mihi dicere necesse est."
|
|
"Immo vero [inquiet ille] necesse est, si quidem me-
|
53.1
|
ministi esse inter homines natura coniunctam societa-
|
|
tem." "Memini," inquiet ille, "sed num ista societas
|
|
talis est, ut nihil suum cuiusque sit? Quod si ita est,
|
|
ne vendendum quidem quicquam est, sed donandum."
|
5
|