Quod si Aquiliana definitio vera est, ex omni vita 3.61.1
simulatio dissimulatioque tollenda est. Ita nec ut emat
melius nec ut vendat quicquam simulabit aut dissimu-
labit vir bonus. Atque iste dolus malus et legibus erat
vindicatus, ut tutela duodecim tabulis, circumscriptio 5
adulescentium lege Plaetoria et sine lege iudiciis, in
quibus additur ex fide bona. Reliquorum autem iudi-
ciorum haec verba maxime excellunt: in arbitrio rei
uxoriae melivs aeqvivs, in fiducia vt inter bonos bene
agier. Quid ergo? aut in eo, qvod melivs aeqvivs, 10
potest ulla pars inesse fraudis? aut cum dicitur inter
bonos bene agier, quicquam agi dolose aut malitiose
potest? Dolus autem malus in simulatione, ut ait
Aquilius, continetur. Tollendum est igitur ex rebus
contrahendis omne mendacium. Non inlicitatorem 15
venditor, non qui contra se liceatur emptor apponet.
Uterque si ad eloquendum venerit, non plus quam se-
mel eloquetur. Quintus quidem Scaevola, Publi filius, 62.1
cum postulasset, ut sibi fundus, cuius emptor erat,
semel indicaretur idque venditor ita fecisset, dixit se
pluris aestumare; addidit centum milia. Nemo est,
qui hoc viri boni fuisse neget; sapientis negant, ut si 5
minoris quam potuisset vendidisset. Haec igitur est
illa pernicies, quod alios bonos alios sapientes existi-
mant. Ex quo Ennius "nequiquam sapere sapientem,
qui ipse sibi prodesse non quiret". Vere id quidem,
si, quid esset prodesse mihi cum Ennio conveniret. 10
Hecatonem quidem Rhodium, discipulum Panaetii, vi- 63.1
deo in iis libris, quos de officio scripsit Q. Tuberoni,
dicere, sapientis esse nihil contra mores, leges, insti-
tuta facientem habere rationem rei familiaris. Neque
enim solum nobis divites esse volumus, sed liberis, 5
propinquis, amicis maximeque rei publicae. Singulo-
rum enim facultates et copiae divitiae sunt civitatis.
Huic Scaevolae factum, de quo paulo ante dixi, pla-
cere nullo modo potest. Etenim omnino tantum se
negat facturum compendii sui causa, quod non liceat. 10
Huic nec laus magna tribuenda nec gratia est. Sed 64.1
sive et simulatio et dissimulatio dolus malus est, per-
paucae res sunt, in quibus non dolus malus iste verse-
tur, sive vir bonus est is, qui prodest quibus potest,
nocet nemini, certe istum virum bonum non facile re- 5
perimus. Numquam igitur est utile peccare, quia sem-
per est turpe, et, quia semper est honestum virum bo-
num esse, semper est utile.