Sed aliter leges, aliter philosophi tollunt astutias;
|
3.68.1
|
leges, quatenus manu tenere possunt, philosophi, qua-
|
|
tenus ratione et intellegentia. Ratio ergo hoc postulat,
|
|
ne quid insidiose, ne quid simulate, ne quid fallaciter.
|
|
Suntne igitur insidiae tendere plagas, etiam si exci-
|
5
|
taturus non sis, nec agitaturus? Ipsae enim ferae nullo
|
|
insequente saepe incidunt. Sic tu aedes proscribas,
|
|
tabulam tamquam plagam ponas, [domum propter vi-
|
|
tia vendas] in eam aliquis incurrat inprudens? Hoc
|
69.1
|
quamquam video propter depravationem consuetudi-
|
|
nis neque more turpe haberi neque aut lege sanciri
|
|
aut iure civili, tamen naturae lege sanctum est. So-
|
|
cietas est enim—quod etsi saepe dictum est, dicen-
|
5
|
dum est tamen saepius—latissime quidem quae pa-
|
|
teat, omnium inter omnes, interior eorum, qui eius-
|
|
dem gentis sint, propior eorum, qui eiusdem civita-
|
|
tis. Itaque maiores aliud ius gentium, aliud ius civile
|
|
esse voluerunt, quod civile, non idem continuo gen-
|
10
|
tium, quod autem gentium, idem civile esse debet.
|
|
Sed nos veri iuris germanaeque iustitiae solidam et
|
|
expressam effigiem nullam tenemus, umbra et ima-
|
|
ginibus utimur. Eas ipsas utinam sequeremur. Fe-
|
|
runtur enim ex optimis naturae et veritatis exemplis.
|
15
|
Nam quanti verba illa vti ne propter te fidemve tvam
|
70.1
|
captvs fravdatvsve sim! Quam illa aurea vt inter
|
|
bonos bene agier oportet et sine fravdatione. Sed,
|
|
qui sint boni et quid sit bene agi magna quaestio est.
|
|
Q. quidem Scaevola, pontifex maximus, summam vim
|
5
|
esse dicebat in omnibus iis arbitriis, in quibus addere-
|
|
tur ex fide bona fideique bonae nomen existimabat
|
|
manare latissime, idque versari in tutelis, societatibus,
|
|
fiduciis, mandatis, rebus emptis, venditis, conductis,
|
|
locatis, quibus vitae societas contineretur; in iis ma-
|
10
|
gni esse iudicis statuere, praesertim cum in plerisque
|
|
essent iudicia contraria, quid quemque cuique prae-
|
|
stare oporteret. Quocirca astutiae tollendae sunt eaque
|
71.1
|
malitia, quae vult illa quidem videri se esse pruden-
|
|
tiam, sed abest ab ea distatque plurimum; prudentia
|
|
est enim locata in dilectu bonorum et malorum, ma-
|
|
litia, si omnia quae turpia sunt, mala sunt, mala bonis
|
5
|
ponit ante. Nec vero in praediis solum ius civile duc-
|
|
tum a natura malitiam fraudemque vindicat, sed etiam
|
|
in mancipiorum venditione venditoris fraus omnis ex-
|
|
cluditur. Qui enim scire debuit de sanitate, de fuga,
|
|
de furtis, praestat edicto aedilium. Heredum alia causa
|
10
|
est. Ex quo intellegitur, quoniam iuris natura fons sit,
|
72.1
|
hoc secundum naturam esse, neminem id agere, ut ex
|
|
alterius praedetur inscitia. Nec ulla pernicies vitae
|
|
maior inveniri potest quam in malitia simulatio in-
|
|
tellegentiae, ex quo ista innumerabilia nascuntur, ut
|
5
|
utilia cum honestis pugnare videantur. Quotus enim
|
|
quisque reperietur, qui impunitate et ignoratione om-
|
|
nium proposita abstinere possit iniuria.
|
|