Periclitemur, si placet, et in iis quidem exemplis,
|
3.73.1
|
in quibus peccari volgus hominum fortasse non putet.
|
|
Neque enim de sicariis, veneficis, testamentariis, furi-
|
|
bus, peculatoribus, hoc loco disserendum est, qui non
|
|
verbis sunt et disputatione philosophorum, sed vinclis
|
5
|
et carcere fatigandi, sed haec consideremus, quae fa-
|
|
ciunt ii, qui habentur boni. L. Minuci Basili locupletis
|
|
hominis falsum testamentum quidam e Graecia Ro-
|
|
mam attulerunt. Quod quo facilius obtinerent, scrip-
|
|
serunt heredes secum M. Crassum et Q. Hortensium,
|
10
|
homines eiusdem aetatis potentissimos. Qui cum illud
|
|
falsum esse suspicarentur, sibi autem nullius essent
|
|
conscii culpae, alieni facinoris munusculum non re-
|
|
pudiaverunt. Quid ergo? Satin est hoc, ut non deli-
|
|
quisse videantur? Mihi quidem non videtur, quam-
|
15
|
quam alterum vivum amavi, alterum non odi mor-
|
|
tuum. Sed cum Basilus M. Satrium sororis filium
|
74.1
|
nomen suum ferre voluisset eumque fecisset heredem
|
|
—hunc dico patronum agri Piceni et Sabini; o turpe
|
|
nomen, illorum notam temporum, non erat aequum
|
|
principes civis rem habere, ad Satrium nihil praeter
|
5
|
nomen pervenire. Etenim si is, qui non defendit in-
|
|
iuriam neque propulsat a suis, cum potest, iniuste fa-
|
|
cit, ut in primo libro disserui, qualis habendus est is,
|
|
qui non modo non repellit, sed etiam adiuvat iniu-
|
|
riam? Mihi quidem etiam verae hereditates non ho-
|
10
|
nestae videntur, si sunt malitiosis blanditiis, officio-
|
|
rum non veritate, sed simulatione quaesitae. Atqui
|
|
in talibus rebus aliud utile interdum, aliud honestum
|
|
videri solet. Falso; nam eadem utilitatis quae hone-
|
|
statis est regula. Qui hoc non perviderit, ab hoc nulla
|
75.1
|
fraus aberit, nullum facinus. Sic enim cogitans "est
|
|
istuc quidem honestum, verum hoc expedit", res a
|
|
natura copulatas audebit errore divellere, qui fons est
|
|
fraudium, maleficiorum, scelerum omnium. Itaque si
|
5
|
vir bonus habeat hanc vim, ut, si digitis concrepuerit,
|
|
possit in locupletium testamenta nomen eius inrepere,
|
|
hac vi non utatur, ne si exploratum quidem habeat
|
|
id omnino neminem umquam suspicaturum. At dares
|
|
hanc vim M. Crasso, ut digitorum percussione heres
|
10
|
posset scriptus esse, qui re vera non esset heres, in
|
|
foro, mihi crede, saltaret. Homo autem iustus isque,
|
|
quem sentimus virum bonum, nihil cuiquam, quod in
|
|
se transferat, detrahet. Hoc qui admiratur, is se, quid
|
|
sit vir bonus, nescire fateatur. At vero, si qui voluerit
|
76.1
|
animi sui complicatam notionem evolvere, iam se ipse
|
|
doceat eum virum bonum esse, qui prosit, quibus pos-
|
|
sit, noceat nemini nisi lacessitus iniuria. Quid ergo?
|
|
Hic non noceat, qui quodam quasi veneno perficiat,
|
5
|
ut veros heredes moveat, in eorum locum ipse succe-
|
|
dat? "Non igitur faciat" dixerit quis, "quod utile sit,
|
|
quod expediat?" Immo intellegat nihil nec expedire
|
|
nec utile esse, quod sit iniustum. Hoc qui non didi-
|
|
cerit, bonus vir esse non poterit. <C.> Fimbriam con-
|
77.1
|
sularem audiebam de patre nostro puer iudicem M.
|
|
Lutatio Pinthiae fuisse, equiti Romano sane honesto,
|
|
cum is sponsionem fecisset ni vir bonvs esset. Itaque
|
|
ei dixisse Fimbriam se illam rem numquam iudica-
|
5
|
turum, ne aut spoliaret fama probatum hominem, si
|
|
contra iudicavisset, aut statuisse videretur virum bo-
|
|
num esse aliquem, cum ea res innumerabilibus offi-
|
|
ciis et laudibus contineretur. Huic igitur viro bono,
|
|
quem Fimbria etiam, non modo Socrates noverat,
|
10
|
nullo modo videri potest quicquam esse utile, quod
|
|
non honestum sit. Itaque talis vir non modo facere,
|
|
sed ne cogitare quidem quicquam audebit, quod non
|
|
audeat praedicare. Haec non turpe est dubitare phi-
|
|
losophos, quae ne rustici quidem dubitent? a quibus
|
15
|
natum est id, quod iam contritum est vetustate pro-
|
|
verbium. Cum enim fidem alicuius bonitatemque lau-
|
|
dant, dignum esse dicunt, quicum in tenebris mices.
|
|
Hoc quam habet vim nisi illam, nihil expedire quod
|
|
non deceat, etiam si id possis nullo refellente opti-
|
20
|
nere? Videsne hoc proverbio neque Gygi illi posse
|
78.1
|
veniam dari neque huic, quem paulo ante fingebam
|
|
digitorum percussione hereditates omnium posse con-
|
|
verrere? Ut enim, quod turpe est, id, quamvis occul-
|
|
tetur, tamen honestum fieri nullo modo potest, sic,
|
5
|
quod honestum non est, id utile ut sit effici non potest
|
|
adversante et repugnante natura.
|
|