Quid? qui omnia recta et honesta neglegunt, dum-
|
3.82.8
|
modo potentiam consequantur, nonne idem faciunt,
|
|
quod is, qui etiam socerum habere voluit eum, cuius
|
10
|
ipse audacia potens esset. Utile ei videbatur pluri-
|
|
mum posse alterius invidia. Id quam iniustum in pa-
|
|
triam et quam turpe esset, non videbat. Ipse autem
|
|
socer in ore semper Graecos versus de Phoenissis ha-
|
|
bebat, quos dicam ut potero; incondite fortasse sed
|
15
|
tamen, ut res possit intellegi:
|
|
'Nam si violandum est ius, regnandi gratia,
|
|
Violandum est; aliis rebus pietatem colas.'
|
|
Capitalis Eteocles vel potius Euripides, qui id unum
|
|
quod omnium sceleratissimum fuerit, exceperit. Quid
|
83.1
|
igitur minuta colligimus, hereditates, mercaturas, ven-
|
|
ditiones fraudulentas? Ecce tibi, qui rex populi Ro-
|
|
mani dominusque omnium gentium esse concupiverit
|
|
idque perfecerit. Hanc cupiditatem si honestam quis
|
5
|
esse dicit, amens est; probat enim legum et libertatis
|
|
interitum earumque oppressionem taetram et detesta-
|
|
bilem gloriosam putat. Qui autem fatetur honestum
|
|
non esse in ea civitate, quae libera fuerit quaeque esse
|
|
debeat, regnare, sed ei, qui id facere possit, esse utile,
|
10
|
qua hunc obiurgatione aut quo potius convitio a tanto
|
|
errore coner avellere? Potest enim, di immortales,
|
|
cuiquam esse utile foedissimum et taeterrimum par-
|
|
ricidium patriae, quamvis is, qui se eo obstrinxerit,
|
|
ab oppressis civibus parens nominetur? Honestate
|
15
|
igitur dirigenda utilitas est, et quidem sic, ut haec
|
|
duo verbo inter se discrepare, re unum sonare videan-
|
|
tur. Non habeo ad volgi opinionem quae maior utili-
|
84.1
|
tas quam regnandi esse possit, nihil contra inutilius
|
|
ei, qui id iniuste consecutus sit, invenio, cum ad veri-
|
|
tatem coepi revocare rationem. Possunt enim cui-
|
|
quam esse utiles angores, sollicitudines, diurni et noc-
|
5
|
turni metus, vita insidiarum periculorumque plenis-
|
|
sima?
|
|