Plenus est sextus liber de officiis Hecatonis talium 3.89.1
quaestionum, sitne boni viri in maxima caritate an-
nonae familiam non alere. In utramque partem dis-
putat, sed tamen ad extremum utilitate, ut putat, of-
ficium dirigit magis quam humanitate. Quaerit, si in 5
mari iactura facienda sit, equine pretiosi potius iactu-
ram faciat an servuli vilis. Hic alio res familiaris,
alio ducit humanitas. "Si tabulam de naufragio stul-
tus arripuerit, extorquebitne eam sapiens, si potuerit?"
Negat, quia sit iniurium. Quid? dominus navis eri- 10
pietne suum? Minime, non plus quam [si] navigantem
in alto eicere de navi velit, quia sua sit. Quoad enim
perventumst eo, quo sumpta navis est, non domini
est navis, sed navigantium. Quid? si una tabula sit, 90.1
duo naufragi, eique sapientes, sibine uterque rapiat
an alter cedat alteri? Cedat vero, sed ei, cuius magis
intersit vel sua vel rei publicae causa vivere. Quid?
si haec paria in utroque? Nullum erit certamen, sed 5
quasi sorte aut micando victus alteri cedet alter
Quid? si pater fana expilet, cuniculos agat ad aera-
rium, indicetne id magistratibus filius? Nefas id qui-
dem est, quin etiam defendat patrem si arguatur. Non
igitur patria praestat omnibus officiis? Immo vero, 10
sed ipsi patriae conducit pios habere cives in parentes.
Quid? si tyrannidem occupare, si patriam prodere co-
nabitur pater, silebitne filius? Immo vero obsecrabit
patrem, ne id faciat. Si nihil proficiet, accusabit, mi-
nabitur etiam; ad extremum, si ad perniciem patriae 15
res spectabit, patriae salutem anteponet saluti patris.
Quaerit etiam, si sapiens adulterinos nummos acce- 91.1
perit imprudens pro bonis, cum id nescierit, solu-
turusne sit eos, si cui debeat, pro bonis. Diogenes ait,
Antipater negat, cui potius assentior. Qui vinum fu-
giens vendat sciens, debeatne dicere. Non necesse 5
putat Diogenes, Antipater viri boni existimat. Hae
sunt quasi controversiae [iura] Stoicorum. In mancipio
vendundo dicendane vitia, non ea, quae nisi dixeris,
redhibeatur mancipium iure civili, sed haec, men-
dacem esse, aleatorem, furacem, ebriosum. Alteri di- 10
cenda videntur, alteri non videntur. Si quis aurum ven- 92.1
dens orichalcum se putet vendere, indicetne ei vir
bonus aurum illud esse, an emat denario, quod sit
mille denarium? Perspicuum est iam et quid mihi
videatur et quae sit inter eos philosophos, quos nomi- 5
navi, controversia.