Sunt autem quaedam officia etiam adversus eos 1.34.1
servanda, a quibus iniuriam acceperis. Est enim ulci-
scendi et puniendi modus; atque haud scio an satis sit
eum, qui lacessierit iniuriae suae paenitere, ut et ipse
ne quid tale posthac et ceteri sint ad iniuriam tar- 5
diores. Atque in re publica maxime conservanda sunt
iura belli. Nam cum sint duo genera decertandi, unum
per disceptationem, alterum per vim, cumque illud
proprium sit hominis, hoc beluarum, confugiendum
est ad posterius, si uti non licet superiore. Quare sus- 35.1
cipienda quidem bella sunt ob eam causam, ut sine
iniuria in pace vivatur, parta autem victoria conser-
vandi i, qui non crudeles in bello, non inmanes fue-
runt, ut maiores nostri Tusculanos, Aequos, Volscos, 5
Sabinos, Hernicos in civitatem etiam acceperunt, at
Karthaginem et Numantiam funditus sustulerunt; nol-
lem Corinthum, sed credo aliquid secutos, oportuni-
tatem loci maxime, ne posset aliquando ad bellum
faciendum locus ipse adhortari. Mea quidem senten- 10
tia paci, quae nihil habitura sit insidiarum, semper est
consulendum. In quo si mihi esset obtemperatum, si
non optimam, at aliquam rem publicam, quae nunc
nulla est, haberemus. Et cum iis, quos vi deviceris
consulendum est, tum ii, qui armis positis ad impera- 15
torum fidem confugient, quamvis murum aries per-
cusserit, recipiendi. In quo tantopere apud nostros
iustitia culta est, ut ii, qui civitates aut nationes devic-
tas bello in fidem recepissent, earum patroni essent
more maiorum. Ac belli quidem aequitas sanctissime 36.1
fetiali populi Romani iure perscripta est. Ex quo in-
tellegi potest nullum bellum esse iustum, nisi quod
aut rebus repetitis geratur aut denuntiatum ante sit et
indictum. [¹⁷Popilius imperator tenebat provinciam, in 5
cuius exercitu Catonis filius tiro militabat. Cum autem
Popilio videretur unam dimittere legionem, Catonis
quoque filium, qui in eadem legione militabat, dimisit.
Sed cum amore pugnandi in exercitu remansisset, Cato
ad Popilium scripsit, ut, si eum patitur in exercitu 10
remanere, secundo eum obliget militiae sacramento,
quia priore amisso iure cum hostibus pugnare non po-
terat.]¹⁷ Adeo summa erat observatio in bello movendo.
[¹⁷Marci quidem Catonis senis est epistula ad Marcum 37.1
filium, in qua scribit se audisse eum missum factum
esse a consule cum in Macedonia bello Persico miles
esset. Monet igitur ut caveat, ne proelium ineat; negat
enim ius esse, qui miles non sit cum hoste pugnare.]¹⁷ 5
Equidem etiam illud animadverto, quod, qui proprio
nomine perduellis esset, is hostis vocaretur, lenitate
verbi rei tristitiam mitigatam. Hostis enim apud ma-
iores nostros is dicebatur, quem nunc peregrinum di-
cimus. Indicant duodecim tabulae: aut status dies 10
cum hoste, itemque adversus hostem aeterna aucto-
ritas. Quid ad hanc mansuetudinem addi potest, eum,
quicum bellum geras, tam molli nomine appellare?
Quamquam id nomen durius effecit iam vetustas; a
peregrino enim recessit et proprie in eo, qui arma 15
contra ferret, remansit. Cum vero de imperio decertatur 38.1
belloque quaeritur gloria, causas omnino subesse tamen
oportet easdem, quas dixi paulo ante iustas causas esse
bellorum. Sed ea bella, quibus imperii proposita gloria
est, minus acerbe gerenda sunt. Ut enim cum civi- 5
liter contendimus <contendimus> aliter si est inimicus,
aliter si competitor—cum altero certamen honoris et
dignitatis est, cum altero capitis et famae—sic cum
Celtiberis, cum Cimbris bellum ut cum inimicis gere-
batur, uter esset, non uter imperaret, cum Latinis, Sa- 10
binis, Samnitibus, Poenis, Pyrrho de imperio dimicaba-
tur. Poeni foedifragi, crudelis Hannibal, reliqui iustio-
res. Pyrrhi quidem de captivis reddendis illa prae-
clara:
    'Nec mi aurum posco nec mi pretium de- 15
       deritis,
    Nec cauponantes bellum sed belligeran-
       tes,
    Ferro, non auro, vitam cernamus utrique.
    Vosne velit an me regnare era, quidve fe- 20
       rat Fors
    Virtute experiamur. Et hoc simul accipe
       dictum:
    Quorum virtutei belli Fortuna pepercit
    Eorundem libertati me parcere certum est. 25
    Dono ducite doque volentibus cum ma-
       gnis dis.'