Non fuit Juppiter metuendus ne iratus noceret, qui
|
3.104.1
|
neque irasci solet nec nocere. Haec quidem ratio non
|
|
magis contra Reguli, quam contra omne ius iurandum
|
|
valet. Sed in iure iurando non qui metus, sed quae vis
|
|
sit, debet intellegi. Est enim ius iurandum affirmatio
|
5
|
religiosa; quod autem affirmate, quasi deo teste pro-
|
|
miseris, id tenendum est. Iam enim non ad iram deo-
|
|
rum, quae nulla est, sed ad iustitiam et ad fidem per-
|
|
tinet. Nam praeclare Ennius:
|
|
"O Fides alma apta pinnis et ius iurandum Iovis."
|
10
|
Qui ius igitur iurandum violat, is fidem violat, quam
|
|
in Capitolio vicinam Iovis optimi maximi, ut in Ca-
|
|
tonis oratione est, maiores nostri esse voluerunt. At
|
105.1
|
enim ne iratus quidem Juppiter plus Regulo nocuisset,
|
|
quam sibi nocuit ipse Regulus. Certe, si nihil malum
|
|
esset nisi dolere. Id autem non modo non summum
|
|
malum, sed ne malum quidem esse maxima auctoritate
|
5
|
philosophi affirmant. Quorum quidem testem non me-
|
|
diocrem, sed haud scio an gravissimum Regulum no-
|
|
lite quaeso vituperare. Quem enim locupletiorem
|
|
quaerimus quam principem populi Romani, qui reti-
|
|
nendi officii causa cruciatum subierit voluntarium?
|
10
|
Nam quod aiunt minima de malis, id est, ut turpiter
|
|
potius quam calamitose; an est ullum maius malum
|
|
turpitudine? Quae si in deformitate corporis habeat
|
|
aliquid offensionis, quanta illa depravatio et foeditas
|
|
turpificati animi debet videri? Itaque nervosius qui
|
106.1
|
ista disserunt, solum audent malum dicere id, quod
|
|
turpe sit, qui autem remissius, ii tamen non dubitant
|
|
summum malum dicere. Nam illud quidem
|
|
"Neque dedi neque do infideli cuiquam"
|
5
|
idcirco recte a poeta, quia, cum tractaretur Atreus,
|
|
personae serviendum fuit. Sed si hoc sibi sument, nul-
|
|
lam esse fidem, quae infideli data sit, videant, ne
|
|
quaeratur latebra periurio.
|
|