aestate vel autumno 46 Romae vel in Tusculano(?)
M. CICERO S. D. L. LUCCEIO Q. F.
Quamquam ipsa consolatio litterarum tuarum mihi gratis- 5.13.1.1
sima est (declarat enim summam benevolentiam coniunctam
pari prudentia), tamen illum fructum ex iis litteris vel
maximum cepi, quod te praeclare res humanas contemnentem
et optime contra fortunam paratum armatumque cognovi; 5
quam quidem laudem sapientiae statuo esse maximam, non
aliunde pendere nec extrinsecus aut bene aut male vivendi
suspensas habere rationes. quae cogitatio, cum mihi non 2.1
omnino excidisset (etenim penitus insederat), vi tamen
tempestatum et concursu calamitatum erat aliquantum
labefactata atque convulsa; cui te opitulari et video et id
fecisse etiam proximis litteris multumque profecisse sentio. 5
itaque hoc saepius dicendum tibique non significandum
solum sed etiam declarandum arbitror, nihil mihi esse
potuisse tuis litteris gratius.
  Ad consolandum autem cum illa valent quae eleganter 3.1
copioseque collegisti tum nihil plus quam quod firmitudinem
gravitatemque animi tui perspexi; quam non imitari turpis-
simum existimo. itaque hoc etiam fortiorem me puto quam
te ipsum, praeceptorem fortitudinis, quod tu mihi videris 5
spem non nullam habere haec aliquando futura meliora;
casus enim gladiatorii similitudinesque eae, tum rationes in
ea disputatione a te collectae vetabant me rei publicae penitus
diffidere. itaque alterum minus mirum, fortiorem te esse cum
aliquid speres; alterum mirum, spe ulla teneri. quid est enim 10
non ita adfectum ut id non deletum exstinctumque esse
fateare? circumspice omnia membra rei publicae, quae
notissima sunt tibi; nullum reperies profecto quod non
fractum debilitatumve sit. quae persequerer si aut melius ea
viderem quam tu vides aut commemorare possem sine 15
dolore, quamquam tuis monitis praeceptisque omnis est
abiciendus dolor.
  Ergo et domestica feremus ut censes et publica paulo 4.1
etiam fortius fortasse quam tu ipse qui praecipis. te enim
aliqua spes consolatur, ut scribis, nos erimus etiam in
omnium desperatione fortes, ut tu tamen idem et hortaris et
praecipis. das enim mihi iucundas recordationes conscientiae 5
nostrae rerumque earum quas te in primis auctore gessimus.
praestitimus enim patriae non minus certe quam debuimus,
plus profecto quam est ab animo cuiusquam aut consilio
hominis postulatum.
  Ignosces mihi de me ipso aliquid praedicanti; quarum 5.1
enim tu rerum cogitatione nos levari aegritudine voluisti
earum etiam commemoratione lenimur. itaque, ut mones,
quantum potero, me ab omnibus molestiis et angoribus
abducam transferamque animum ad ea quibus secundae res 5
ornantur, adversae adiuvantur, tecumque et ero tantum
quantum patietur utriusque aetas et valetudo, et, si esse una
minus poterimus quam volemus, animorum tamen con-
iunctione iisdemque studiis ita fruemur ut numquam non una
esse videamur. 10