aestate vel autumno(?) 46
|
|
M. CICERO S. D. TITIO
|
|
Etsi unus ex omnibus minime sum ad te consolandum
|
5.16.1.1
|
accommodatus, quod tantum ex tuis molestiis cepi doloris ut
|
|
consolatione ipse egerem, tamen, cum longius a summi luctus
|
|
acerbitate meus abesset dolor quam tuus, statui nostrae
|
|
necessitudinis esse meaeque in te benevolentiae non tacere
|
5
|
tanto in tuo maerore tam diu sed adhibere aliquam modicam
|
|
consolationem, quae levare dolorem tuum posset si minus
|
|
sanare potuisset.
|
|
Est autem consolatio pervulgata quidem illa maxime,
|
2.1
|
quam semper in ore atque in animo habere debemus,
|
|
homines nos ut esse meminerimus, ea lege natos ut omnibus
|
|
telis fortunae proposita sit vita nostra, neque esse recusan-
|
|
dum quo minus ea qua nati sumus condicione vivamus, neve
|
5
|
tam graviter eos casus feramus quos nullo consilio vitare
|
|
possimus eventisque aliorum memoria repetendis nihil
|
|
accidisse novi nobis cogitemus. <sed> neque hae neque ceterae
|
3.1
|
consolationes quae sunt a sapientissimis viris usurpatae
|
|
memoriaeque litteris proditae tantum videntur proficere
|
|
debere quantum status ipse nostrae civitatis et haec per<tur>-
|
|
batio temporum perditorum, cum beatissimi sint qui liberos
|
5
|
non susceperunt, minus autem miseri qui his temporibus
|
|
amiserunt quam si eosdem bona aut denique aliqua re
|
|
publica perdidissent.
|
|
Quod si tuum te desiderium movet aut si tuarum rerum
|
4.1
|
cogitatione maeres, non facile exhauriri tibi istum dolorem
|
|
posse universum puto; sin illa te res cruciat quae magis
|
|
amoris est, ut eorum qui occiderunt miserias lugeas, ut ea
|
|
non dicam quae saepissime et legi et audivi, nihil mali esse
|
5
|
in morte, ex qua si resideat sensus immortalitas illa potius
|
|
quam mors ducenda sit, sin sit amissus nulla videri miseria
|
|
debeat quae non sentiatur, hoc tamen non dubitans con-
|
|
firmare possum, ea misceri, parari, impendere rei publicae
|
|
quae qui reliquerit nullo modo mihi quidem deceptus esse
|
10
|
videatur. quid est enim iam non modo pudori, probitati,
|
|
virtuti, rectis studiis, bonis artibus sed omnino libertati ac
|
|
saluti loci? non mehercule quemquam audivi hoc gravissimo
|
|
et pestilentissimo anno adulescentulum aut puerum mortuum
|
|
qui mihi non a dis immortalibus ereptus ex his miseriis atque
|
15
|
ex iniquissima condicione vitae videretur.
|
|
Qua re, si tibi unum hoc detrahi potest, ne quid iis quos
|
5.1
|
amasti mali putes contigisse, permultum erit ex maerore tuo
|
|
deminutum. relinquetur enim simplex illa iam cura doloris
|
|
tui, quae non cum illis communicabitur sed ad te ipsum
|
|
proprie referetur; in qua non est iam gravitatis et sapientiae
|
5
|
tuae, quam tu a puero praestitisti, ferre immoderatius casum
|
|
incommodorum tuorum, qui sit ab eorum quos dilexeris
|
|
miseria maloque seiunctus. etenim eum semper te et privatis in
|
|
rebus et publicis praestitisti tuenda tibi ut sit gravitas et
|
|
constantiae serviendum. nam quod adlatura est ipsa
|
10
|
diuturnitas, quae maximos luctus vetustate tollit, id nos
|
|
praecipere consilio prudentiaque debemus. etenim si nulla
|
6.1
|
fuit umquam liberis amissis tam imbecillo mulier animo quae
|
|
non aliquando lugendi modum fecerit, certe nos, quod est
|
|
dies adlatura, id consilio ante ferre debemus neque exspectare
|
|
temporis medicinam, quam repraesentare ratione possimus.
|
5
|
His ego litteris si quid profecissem existimabam optandum
|
|
quiddam me esse adsecutum; sin minus forte valuissent,
|
|
officio tamen esse functum viri benevolentissimi atque
|
|
amicissimi. quem me tibi et fuisse semper existimes velim et
|
|
futurum esse confidas.
|
10
|