BRUTUS CICERONI SALUTEM
Particulam litterarum tuarum, quas misisti Octavio, legi 24.1.1
missam ab Attico mihi. studium tuum curaque de salute
mea nulla me nova voluptate adfecit. non solum enim
usitatum sed etiam cottidianum est aliquid audire de te quod
pro nostra dignitate fideliter atque honorifice dixeris aut 5
feceris. at dolore quantum maximum capere animo possum
eadem illa pars epistulae scripta ad Octavium de nobis
adfecit. sic enim illi gratias agis de re publica, tam suppliciter
ac demisse—quid scribam? pudet condicionis ac fortunae,
sed tamen scribendum est—commendas nostram salutem illi 10
(quae morte qua non perniciosior?) ut prorsus prae te feras
non sublatam dominationem sed dominum commutatum
esse. verba tua recognosce et aude negare servientis adversus
regem istas esse preces. unum ais esse quod ab eo postuletur
et exspectetur, ut eos civis de quibus viri boni populusque 15
Romanus bene existimet salvos velit. quid si nolit? non
erimus? atqui non esse quam esse per illum praestat. ego me 2.1
dius fidius non existimo tam omnis deos aversos esse a salute
populi Romani ut Octavius orandus sit pro salute cuiusquam
civis, non dicam pro liberatoribus orbis terrarum. iuvat enim
magnifice loqui et certe decet adversus ignorantis quid pro 5
quoque timendum aut a quoque petendum sit.
  Hoc tu, Cicero, posse fateris Octavium et illi amicus es?
aut, si me carum habes, vis Romae videri, cum ut ibi esse
possem commendandus puero illi fuerim? cui quid agis
gratias, si ut nos salvos esse velit et patiatur rogandum putas? 10
an hoc pro beneficio habendum est quod se quam Antonium
esse maluerit a quo ista petenda essent? vindici quidem
alienae dominationis, non vicario, ecquis supplicat ut optime
meritis de re publica liceat esse salvis? ista vero imbecillitas 3.1
et desperatio, cuius culpa non magis in te residet quam in
omnibus aliis, et Caesarem in cupiditatem regni impulit et
Antonio post interitum illius persuasit ut interfecti locum
occupare conaretur et nunc puerum istum extulit, ut tu 5
iudicares precibus esse impetrandam salutem talibus viris
misericordiaque unius vix etiam nunc viri tutos fore nos aut
nulla alia re. quod si Romanos nos esse meminissemus, non
audacius dominari cuperent postremi homines quam id nos
prohiberemus, neque magis irritatus esset Antonius regno 10
Caesaris quam ob eiusdem mortem deterritus.
  Tu quidem, consularis et tantorum scelerum vindex, 4.1
quibus oppressis vereor ne in breve tempus dilata sit abs te
pernicies, qui potes intueri quae gesseris, simul et ista vel
probare vel ita demisse ac facile pati ut probantis speciem
habeas? quod autem tibi cum Antonio privatim odium? 5
nempe quia postulabat haec, salutem ab se peti, precariam
nos incolumitatem habere a quibus ipse libertatem accepisset,
esse arbitrium suum de re publica, quaerenda esse arma
putasti quibus dominari prohiberetur, scilicet ut illo pro-
hibito rogaremus alterum qui se in eius locum reponi 10
pateretur, non ut esset sui iuris ac mancipi res publica? nisi
forte non de servitute sed de condicione serviendi recusatum
est a nobis. atqui non solum bono domino potuimus Antonio
tolerare nostram fortunam sed etiam beneficiis atque
honoribus ut participes frui quantis vellemus. quid enim 15
negaret iis quorum patientiam videret maximum domina-
tionis suae praesidium esse? sed nihil tanti fuit quo vendere-
mus fidem nostram et libertatem. hic ipse puer, quem 5.1
Caesaris nomen incitare videtur in Caesaris interfectores,
quanti aestimet, si sit commercio locus, posse nobis auctoribus
tantum quantum profecto poterit, quoniam vivere et
pecunias habere et dici consulares volumus! ceterum nequi- 5
quam perierit ille (cuius interitu quid gavisi sumus si mortuo
<eo> nihilo minus servituri eramus?), <si> nulla cura
adhibetur.
  Sed mihi prius omnia di deaeque eripuerint quam illud
iudicium quo non modo heredi eius quem occidi non con- 10
cesserim quod in illo non tuli sed ne patri quidem meo, si
reviviscat, ut patiente me plus legibus ac senatu possit. an
hoc tibi persuasum est, fore ceteros ab eo liberos quo invito
nobis in ista civitate locus non sit? qui porro id quod petis
fieri potest ut impetres? rogas enim velit nos salvos esse: 15
videmur ergo tibi salutem accepturi cum vitam acceperimus?
quam, si prius dimittimus dignitatem et libertatem, qui
possumus accipere? an tu Romae habitare, id putas incolu- 6.1
mem esse? res, non locus, oportet praestet istuc mihi; neque
incolumis Caesare vivo fui, nisi postea quam illud conscivi
facinus, neque usquam exsul esse possum, dum servire et pati
contumelias peius odero malis omnibus aliis. nonne hoc est 5
in easdem tenebras recidisse, <si> ab eo qui tyranni nomen
adscivit sibi, cum in Graecis civitatibus liberi tyrannorum
oppressis illis eodem supplicio adficiantur, petitur ut vindices
atque oppressores dominationis salvi sint? hanc ego civitatem
videre velim aut putem ullam quae ne traditam quidem 10
atque inculcatam libertatem recipere possit, plusque timeat
in puero nomen sublati regis quam confidat sibi, cum illum
ipsum qui maximas opes habuerit paucorum virtute subla-
tum videat.
  Me vero posthac ne commendaveris Caesari tuo, ne te 15
quidem ipsum, si me audies. valde care aestimas tot annos
quot ista aetas recipit si propter eam causam puero isti
supplicaturus es. deinde, quod pulcherrime fecisti ac facis in 7.1
Antonio, vide ne convertatur a laude maximi animi ad
opinionem formidinis. nam si Octavius tibi placet a quo de
nostra salute petendum sit, non dominum fugisse sed
amiciorem dominum quaesisse videberis. quem quod laudas 5
ob ea quae adhuc fecit plane probo. sunt enim laudanda, si
modo contra alienam potentiam, non pro sua, suscepit eas
actiones. cum vero iudicas tantum illi non modo licere sed
etiam a te ipso tribuendum esse ut rogandus sit ne nolit esse
nos salvos, nimium magnam mercedem statuis (id enim 10
ipsum illi largiris quod per illum habere videbatur res
publica), neque hoc tibi in mentem venit, si Octavius illis
dignus sit honoribus quia cum Antonio bellum gerat, iis qui
illud malum exciderint cuius istae reliquiae sunt nihil quo
expleri possit eorum meritum tributurum umquam populum 15
Romanum, si omnia simul congesserit.
  Ac vide quanto diligentius homines metuant quam memi- 8.1
nerint: quia Antonius vivat atque in armis sit, de Caesare
vero quod fieri potuit ac debuit transactum est neque iam
revocari in integrum potest, Octavius is est qui quid de nobis
iudicaturus sit exspectet populus Romanus, nos ii sumus de 5
quorum salute unus homo rogandus videatur.
  Ego vero, ut istuc revertar, is sum qui non modo non
supplicem sed etiam coerceam postulantis ut sibi supplicetur;
aut longe a servientibus abero mihique esse iudicabo Romam
ubicumque liberum esse licebit, ac vestri miserebor quibus 10
nec aetas neque honores nec virtus aliena dulcedinem
vivendi minuere potuerit. mihi quidem ita beatus esse 9.1
videbor, si modo constanter ac perpetuo placebit hoc con-
silium, ut relatam putem gratiam pietati meae. quid enim
est melius quam memoria recte factorum et libertate con-
tentum neglegere humana? sed certe non succumbam 5
succumbentibus nec vincar ab iis qui se vinci volunt, experi-
arque et temptabo omnia neque desistam abstrahere a
servitio civitatem nostram. si secuta fuerit quae debet
fortuna, gaudebimus omnes; si minus, ego tamen gaudebo.
quibus enim potius haec vita factis aut cogitationibus 10
traducatur quam iis quae pertinuerint ad liberandos civis
meos?
  Te, Cicero, rogo atque hortor ne defatigere neu diffidas, 10.1
semper in praesentibus malis prohibendis futura quoque, nisi
ante sit occursum, explores ne se insinuent. fortem et liberum
animum, quo et consul et nunc consularis rem publicam
vindicasti, sine constantia et aequabilitate nullum esse 5
putaris. fateor enim duriorem esse condicionem spectatae
virtutis quam incognitae. bene facta pro debitis exigimus;
quae aliter eveniunt, ut decepti ab iis, infesto animo repre-
hendimus. itaque resistere Antonio Ciceronem, etsi maxima
laude dignum est, tamen, quia ille consul hunc consularem 10
merito praestare videtur, nemo admiratur; idem Cicero, si 11.1
flexerit adversus alios iudicium suum, quod tanta firmitate
ac magnitudine <animi> direxit in exturbando Antonio, non
modo reliqui temporis gloriam eripuerit sibi sed etiam
praeterita evanescere coget; nihil enim per se amplum est 5
nisi in quo iudici ratio exstat. * * * , quia neminem magis
decet rem publicam amare libertatisque defensorem esse vel
ingenio vel rebus gestis vel studio atque efflagitatione
omnium.
  Qua re non Octavius est rogandus ut velit nos salvos esse. 10
magis tute te exsuscita, ut eam civitatem in qua maxima
gessisti liberam atque honestam fore putes, si modo sint
populo duces ad resistendum improborum consiliis.