De crimine vinario. De bello Vocontiorvm. De
|
20.10
|
dispositione hibernorvm.
|
|
'At hoc Galli negant.' At ratio rerum et vis argumen-
|
21.1
|
torum coarguit. Potest igitur testibus iudex non credere?
|
|
Cupidis et iratis et coniuratis et ab religione remotis non
|
|
solum potest sed etiam debet. Etenim si, quia Galli dicunt,
|
|
idcirco M. Fonteius nocens existimandus est, quid mihi
|
5
|
opus est sapiente iudice, quid aequo quaesitore, quid oratore
|
|
non stulto? dicunt enim Galli; negare non possumus. Hic
|
|
si ingeniosi et periti et aequi iudicis has partis esse existi-
|
|
matis ut, quoniam quidem testes dicunt, sine ulla dubitatione
|
|
credendum sit, Salus ipsa virorum fortium innocentiam tueri
|
10
|
non potest; sin autem in rebus iudicandis non minimam
|
|
partem <tenere> ad unam quamque rem aestimandam momen-
|
|
toque suo ponderandam sapientiam iudicis, <videte> ne multo
|
|
vestrae maiores gravioresque partes sint ad cogitandum quam
|
|
ad dicendum meae. Mihi enim semper una quaque de re
|
22.1
|
testis non solum semel verum etiam breviter interrogandus
|
|
est, saepe etiam non interrogandus, ne aut irato facultas ad
|
|
dicendum data aut cupido auctoritas attributa esse videatur;
|
|
vos et saepius eandem rem animis agitare et diutius uno
|
5
|
<quoque> de teste cogitare potestis et, si quem nos interrogare
|
|
noluimus, quae causa nobis tacendi fuerit existimare debetis.
|
|
Quam ob rem, si hoc iudici praescriptum lege aut officio
|
|
putatis, testibus credere, nihil est cur alius alio iudice
|
|
melior aut sapientior existimetur. Vnum est enim et simplex
|
10
|
aurium iudicium et promisce et communiter stultis ac
|
|
sapientibus ab natura datum. Quid est igitur ubi elucere
|
23.1
|
possit prudentia, ubi discerni stultus auditor et credulus ab
|
|
religioso et sapienti iudice? Nimirum illud in quo ea quae
|
|
dicuntur a testibus coniecturae et cogitationi traduntur,
|
|
quanta auctoritate, quanta animi aequitate, quanto pudore,
|
5
|
quanta fide, quanta religione, quanto studio existimationis
|
|
bonae, quanta cura, quanto timore dicantur. An vero vos
|
|
id in testimoniis hominum barbarorum dubitabitis quod
|
|
persaepe et nostra et patrum memoria sapientissimi iudices
|
|
de clarissimis nostrae civitatis viris dubitandum non puta-
|
10
|
verunt? qui Cn. et Q. Caepionibus, L. et Q. Metellis testi-
|
|
bus in Q. Pompeium, hominem novum, non crediderunt,
|
|
quorum virtuti, generi, rebus gestis fidem et auctoritatem in
|
|
testimonio cupiditatis atque inimicitiarum suspicio derogavit.
|
|
Ecquem hominem vidimus, ecquem vere commemorare
|
24.1
|
possumus parem consilio, gravitate, constantia, ceteris
|
|
virtutibus, honoris, ingeni, rerum gestarum ornamentis M.
|
|
Aemilio Scauro fuisse? Tamen huius cuius iniurati nutu
|
|
prope terrarum orbis regebatur iurati testimonio neque in
|
5
|
C. Fimbriam neque in C. Memmium creditum est; nolue-
|
|
runt ei qui iudicabant hanc patere inimicitiis viam, quem
|
|
quisque odisset, ut eum testimonio posset tollere. Quantus
|
|
in L. Crasso pudor fuerit, quod ingenium, quanta auctoritas,
|
|
quis ignorat? Tamen is cuius etiam sermo testimoni
|
10
|
auctoritatem habebat, testimonio ipso, quae in M. Marcellum
|
|
inimico animo dixit, probare non potuit. Fuit, fuit illis
|
25.1
|
iudicibus divinum ac singulare, iudices, consilium, qui se
|
|
non solum de reo sed etiam de accusatore, de teste iudicare
|
|
arbitrabantur, quid fictum, quid fortuna ac tempore adlatum,
|
|
quid pretio corruptum, quid spe aut metu depravatum, quid
|
5
|
a cupiditate aliqua aut inimicitiis profectum videretur. Quae
|
|
si iudex non amplectetur omnia consilio, non animo ac
|
|
mente circumspiciet, si, ut quidque ex illo loco dicetur, ex
|
|
oraculo aliquo dici arbitrabitur, profecto satis erit, id quod
|
|
dixi antea, non surdum iudicem huic muneri atque officio
|
10
|
praeesse; nihil erit quam ob rem ille nescio quis sapiens
|
|
homo ac multarum rerum peritus ad res iudicandas requira-
|
|
tur. An vero illi equites Romani quos nos vidimus, qui
|
26.1
|
nuper in re publica iudiciisque maxime floruerunt, habuerunt
|
|
tantum animi, tantum roboris ut L. <Crasso, M.> Scauro testi
|
|
non crederent; vos Volcarum atque Allobrogum testimoniis
|
|
non credere timetis? Si inimico testi credi non oportuit,
|
5
|
inimicior Marcello Crassus aut Fimbriae Scaurus ex civilibus
|
|
studiis atque obtrectatione domestica quam huic Galli?
|
|
quorum qui optima in causa sunt, equites, frumentum
|
|
pecuniam semel atque iterum ac saepius invitissimi dare
|
|
coacti sunt, ceteri partim ex veteribus bellis agro multati,
|
10
|
partim ab hoc ipso bello superati et oppressi. Si, qui ob
|
27.1
|
aliquod emolumentum suum cupidius aliquid dicere videntur,
|
|
eis credi non convenit, credo maius emolumentum Caepioni-
|
|
bus et Metellis propositum fuisse ex Q. Pompei damnatione,
|
|
cum studiorum suorum obtrectatorem sustulissent, quam
|
5
|
cunctae Galliae ex M. Fontei calamitate, in qua illa pro-
|
|
vincia prope suam immunitatem ac libertatem positam esse
|
|
arbitratur. An, si homines ipsos spectare convenit, id quod
|
|
in teste profecto valere plurimum debet, non modo cum
|
|
summis civitatis nostrae viris sed cum infimo cive Romano
|
10
|
quisquam amplissimus Galliae comparandus est? Scit
|
|
Indutiomarus quid sit testimonium dicere? movetur eo
|
|
timore quo nostrum unus quisque, cum in eum locum pro-
|
|
ductus est? Recordamini, iudices, quanto opere laborare
|
28.1
|
soleatis non modo quid dicatis pro testimonio sed etiam
|
|
quibus verbis utamini, ne quod minus moderate positum, ne
|
|
quod ab aliqua cupiditate prolapsum verbum esse videatur;
|
|
voltu denique laboratis ne qua significari possit suspicio
|
5
|
cupiditatis, ut et, cum proditis, existimatio sit quaedam
|
|
tacita de vobis pudoris ac religionis et, cum disceditis, ea
|
|
diligenter conservata ac retenta videatur. Credo haec eadem
|
29.1
|
Indutiomarum in testimonio timuisse aut cogitavisse, qui
|
|
primum illud verbum consideratissimum nostrae consue-
|
|
tudinis 'arbitror', quo nos etiam tunc utimur cum ea
|
|
dicimus iurati quae comperta habemus, quae ipsi vidimus,
|
5
|
ex toto testimonio suo sustulit atque omnia se 'scire' dixit.
|
|
Verebatur enim videlicet ne quid apud vos populumque
|
|
Romanum de existimatione sua deperderet, ne qua fama
|
|
consequeretur eius modi, Indutiomarum, talem virum, tam
|
|
cupide, tam temere dixisse; non intellegebat se in testi-
|
10
|
monio nihil praeter vocem et os et audaciam neque civibus
|
|
suis neque accusatoribus nostris praestare debere. An vero
|
30.1
|
istas nationes religione iuris iurandi ac metu deorum immor-
|
|
talium in testimoniis dicendis commoveri arbitramini? quae
|
|
tantum a ceterarum gentium more ac natura dissentiunt,
|
|
quod ceterae pro religionibus suis bella suscipiunt, istae
|
5
|
contra omnium religiones; illae in bellis gerendis ab dis
|
|
immortalibus pacem ac veniam petunt, istae cum ipsis dis
|
|
immortalibus bella gesserunt. Hae sunt nationes quae
|
|
quondam tam longe ab suis sedibus Delphos usque ad
|
|
Apollinem Pythium atque ad oraculum orbis terrae vexan-
|
10
|
dum ac spoliandum profectae sunt. Ab isdem gentibus
|
|
sanctis et in testimonio religiosis obsessum Capitolium est
|
|
atque ille Iuppiter cuius nomine maiores nostri vinctam
|
|
testimoniorum fidem esse voluerunt. Postremo his quic-
|
31.1
|
quam sanctum ac religiosum videri potest qui, etiam si
|
|
quando aliquo metu adducti deos placandos esse arbitrantur,
|
|
humanis hostiis eorum aras ac templa funestant, ut ne
|
|
religionem quidem colere possint, nisi eam ipsam prius
|
5
|
scelere violarint? Quis enim ignorat eos usque ad hanc
|
|
diem retinere illam immanem ac barbaram consuetudinem
|
|
hominum immolandorum? Quam ob rem quali fide, quali
|
|
pietate existimatis esse eos qui etiam deos immortalis
|
|
arbitrentur hominum scelere et sanguine facillime posse
|
10
|
placari? Cum his vos testibus vestram religionem coniunge-
|
|
tis, ab <his> quicquam sancte aut moderate dictum putabitis?
|
|
Hoc vestrae mentes tam castae, tam integrae sibi suscipient
|
32.1
|
ut, cum omnes legati nostri qui illo triennio in Galliam
|
|
venerunt, omnes equites Romani qui in illa provincia
|
|
fuerunt, omnes negotiatores eius provinciae, denique omnes
|
|
in Gallia qui sunt socii populi Romani atque amici, M.
|
5
|
Fonteium incolumem esse cupiant, iurati privatim et publice
|
|
laudent, vos tamen cum Gallis iugulare malitis? Quid ut
|
|
secuti esse videamini? voluntatemne hominum? gravior
|
|
igitur vobis erit hostium voluntas quam civium? An digni-
|
|
tatem testium? potestis igitur ignotos notis, iniquos aequis,
|
10
|
alienigenas domesticis, cupidos moderatis, mercennarios
|
|
gratuitis, impios religiosis, inimicissimos huic imperio ac
|
|
nomini bonis ac fidelibus et sociis et civibus anteferre?
|
|