Haec deus is, qui erat, de aliquando futuro deo 20.1
cogitans levem illum effecit et undique aequabilem
et a medio ad summum parem et perfectum atque
absolutum ex absolutis atque perfectis. Animum autem
ut in eo medio conlocavit, ita per totum tetendit; 5
deinde eum circumdedit corpore et vestivit extrinsecus
caeloque solivago et volubili et in orbem incitato
conplexus est, quod secum ipsum propter virtutem
facile esse posset nec desideraret alterum satis sibi
ipsum notum et familiare. Sic deus ille aeternus hunc 21.1
perfecte beatum deum procreavit. Sed animum haud
ita, ut modo locuti sumus, tum denique, cum corpus
ei effecisset, inchoavit; neque enim esset rectum mi-
nori parere maiorem; sed nos multa inconsiderate ac 5
temere dicimus. Deus autem et ortu et virtute anti-
quiorem genuit animum eumque ut dominum atque
imperantem oboedienti praefecit corpori, idque molitus
tali quodam est modo: Ex ea materia, quae individua
est et quae semper unius modi suique similis, et ex 10
ea, quae in corporibus dividua gignitur, tertium ma-
teriae genus ex duobus in medium admiscuit, quod
esset eiusdem naturae et quod alterius, idque inter-
iecit inter individuum atque id, quod dividuum esset
in corpore. Ea cum tria sumpsisset, in unam speciem 22.1
temperavit naturamque illam, quam alterius diximus,
vi cum eadem coniunxit fugientem et eius copulatio-
nis alienam; quae permiscens cum materia cum ex
tribus effecisset unum, id ipsum in ea, quae decuit, 5
membra partitus est. Iam partis singulas ex eodem
et ex altero et ex materia temperavit. Fuit autem
talis illa partitio: unam principio partem detraxit ex
toto, secundam autem primae partis duplam, deinde
tertiam, quae esset secundae sesquialtera, primae tripla, 10
deinde quartam, quae secundae dupla esset, quintam
inde, quae tertiae tripla, tum sextam octuplam primae,
postremo septimam, quae septem et viginti partibus
antecederet primae. Deinde instituit dupla et tripla 23.1
intervalla explere partis rursus ex toto desecans; quas
<in> intervallis ita locabat, ut in singulis essent bina
media (vix enim audeo dicere medietates, quas Graeci
μεσότητας appellant; sed quasi ita dixerim, intellega- 5
tur; erit enim planius), earum alteram eadem parte
praestantem extremis eademque superatam, alteram
pari numero praestantem extremis parique superatam.
Sesquialteris autem intervallis et sesquitertiis et ses-
quioctavis sumptis ex his conligationibus in primis 10
intervallis sesquioctavo intervallo sesquitertia omnia
explebat, cum particulam singulorum relinqueret. Eius 24.1
autem particulae intervallo relicto habebat <numerus
ad> numerum eandem proportionem conparationem<que>
in extremis, quam habent ducenta quinquaginta <sex>
cum ducentis quadraginta tribus, atque ita permixtum 5
illud, ex quo haec secuit, iam omne consumpserat.
Hanc igitur omnem coniunctionem duplicem in longi-
tudinem diffidit mediaeque accommodans mediam quasi
decussavit, deinde in orbem intorsit, ut et ipsae se-
cum et inter se ex commissura, quae e regione esset, 10
iungerentur, eoque motu, cuius orbis semper in eodem
erat eodemque modo ciebatur, undique est eas circum-
plexus. Atque ita cum alterum esset exteriorem, <al- 25.1
terum interiorem> amplexus orbem, illum eiusdem na-
turae, hunc alterius notavit eamque, quae erat eius-
dem, detorsit a latere in dexteram partem, hanc autem
citimam a mediana linea direxit ad laevam, sed prin- 5
cipatum dedit superiori, quam solam individuam reli-
quit. Interiorem autem cum in sex partis divisisset,
septem orbis dispares duplo et triplo intervallo mo-
veri iussit contrariis inter se cursibus. Eorum autem
trium fecit pares celeritates, sed quattuor et inter se 10
dispares et dissimilis trium reliquorum.