Et cetera quidem usque ad temporis ortum impressa 34.6
ab illis, quae imitabatur, ecfinxerat; sed quia nondum
omne animal in mundo intus incluserat, ex ea parte defi-
ciebat ad propositum exemplar imaginis similitudo. Quot
igitur et quales animalium formas mens in speciem re- 10
rum intuens poterat cernere, totidem et tales in hoc
mundo secum cogitavit effingere. Erant autem animan- 35.1
tium genera quattuor, quorum unum divinum atque cae-
leste, alterum pinnigerum et aërium, tertium <aquatile>,
terrestre quartum. Divinae animationis maxime speciem
faciebat ex igne, ut et splendidissimus esset et aspectu 5
pulcherrimus. Cumque eum similem universi naturae
efficere vellet, ad volubilitatem rotundavit comitemque
eum sapientiae quam optimae mentis effecit circumque
omne caelum aequaliter distribuit, ut hunc varietate
distinctum bene Graeci κόσμον, nos lucentem mundum 10
nominaremus. Dedit autem divinis duo genera motus, 36.1
unum, quod semper esset in eodem † de quo et idem
omnibus atque uno modo celaret, alterum, quod in
anticam partem a conversione eiusdem et similis pel-
leretur. Quinque autem reliquis motibus orbum eum 5
voluit esse et expertem, immobilem et stantem. Ex
quo genere ea sunt sidera, quae infixa caelo non mo-
ventur loco, quae sunt animantia, eaque divina, ob
eamque causam suis sedibus inhaerent et perpetuo
manent. Quae autem vaga et mutabili erratione la- 10
buntur, ita generata sunt, ut supra diximus. Iam vero 37.1
terram, altricem nostram, quae traiecto axi sustinetur,
diei noctisque effectricem eandemque custodem, anti-
quissimam deorum omnium voluit esse eorum, qui
intra caelum gignerentur. Lusiones autem deorum et 5
inter ipsos deos concursiones, quaeque in orbibus eorum
conversiones quaeque antecessiones eveniant, cumque
inter se paene contingant, eorum qui prope copulentur
contrariaque regione et pone quos aut ante laban-
tur quibusque temporibus a nostro aspectu oblitescant 10
rursusque emersi terrorem incutiant rationis experti-
bus, si verbis explicare conemur nullo posito ob
oculos simulacro earum rerum, frustra suscipiatur
labor. Sed haec satis sint dicta nobis, quae<que> de
deorum, qui cernuntur quique sunt orti, natura prae- 15
fati sumus, habeant hunc terminum.