Haec ille dixit. Deinde ad temperationem supe- 42.1
riorem revertit; in qua omnem animum universae na-
turae temperans permiscebat superiorisque permixtionis
reliquias fundens aequabat eodem modo ferme, nisi
quod non ita incorrupta, ut ea, quae semper idem, 5
sed ab iis secundum sumebat atque etiam tertium.
Toto igitur omni constituto sideribus parem numerum 43.1
distribuit animorum et singulos adiunxit ad singula
atque ita quasi in currum universitatis inposuit com-
monstravitque leges fatales ac necessarias et ostendit
primum ortum unum fore omnibus, eumque modera- 5
tum atque constantem nec ab ullo inminutum, satis
autem et quasi sparsis animis fore uti certis tempo-
rum intervallis oreretur animal, quod esset ad cultum
deorum aptissumum. Sed cum duplex esset natura 44.1
generis humani, sic se res habebat, ut praestantius
genus esset eorum, qui essent futuri viri. Cum autem
animos corporibus necessitate insevisset, cumque ad
corpora tum accessio fieret, tum abscessio, principio 5
necesse erat sensum exsistere unum communemque
omnium vehementiore motu excitatum coniunctumque
naturae, deinde voluptate et molestia mixtum amorem,
post iram et metum et reliquos motus animi, comites
superiorum et iis etiam contrarios dissidentes; quos 10
qui ratione rexerit, iuste vixerit, qui autem iis se de-
diderit, iniuste. Atque ille, qui recte atque honeste 45.1
curriculum vivendi a natura datum confecerit, ad illud
astrum, quocum aptus fuerit, revertetur; qui autem
inmoderate et intemperate vixerit, eum secundus ortus
in figuram muliebrem transferet, et, si ne tum qui- 5
dem finem vitiorum faciet, gravius etiam iactabitur
et in suis moribus simillimas figuras pecudum et fera-
rum transferetur neque terminum malorum prius aspi-
ciet, quam illam sequi coeperit conversionem, quam ha-
bebat in se ipse eiusdem et similis innatam et insitam. 10
Quod tum eveniet, cum illa, quae ex igni, anima, aqua,
terra turbulenta et rationis expertia insederint, ratione
depulerit et ad primam atque optimam affectionem animi
pervenerit. Quae cum ita dissignasset seseque, si quid 46.1
postea fraudis aut vitii evenisset, extra omnem culpam
causamque posuisset, alios in terram, alios in lunam,
alios in reliquas mundi partes, quae sunt [ad] spatiorum
temporis signa et notae constitutae, spargens quasi 5
serebat. Post autem eam sationem dis, ut ita dicam,
iunioribus permisit, ut corpora mortalia effingerent,
quantumque esset reliquum ex humano animo, quod
deberet accedere, id omne, et quae consequentia essent,
perpolirent et absolverent; deinde ut huic animanti 10
principes se ducesque praeberent vitamque eius quam
pulcherrime regerent et gubernarent, quatenus non ipse
bene factus sua culpa sibi aliquid miseriae quaereret.