A quaestionibus dicemus: cum demonstrabimus
|
2.10.1
|
maiores veri inveniendi causa tormentis et cruciatu
|
|
voluisse quaeri et summo dolore homines cogi, ut
|
|
quicquid sciant dicant; et praeterea confirmatior haec
|
|
erit disputatio, si, quae dicta erint, argumentando is-
|
5
|
dem viis, quibus omnis coniectura tractatur, trahemus
|
|
ad veri similem suspicionem; idemque hoc in testi-
|
|
moniis facere oportebit.
|
|
Contra quaestiones hoc modo dicemus: primum ma-
|
|
iores voluisse certis in rebus interponi quaestiones,
|
10
|
cum, quae vere dicerentur, sc<e>ir<e>i, quae falso in quae-
|
|
stione pronuntiarentur, refelli possent, hoc modo: Quo
|
|
in loco quid positum sit, et si quid esset simile, quod
|
|
videri * * * aut aliquo simili signo percipi posset;
|
|
deinde dolori credi non oportere, quod alius alio re-
|
15
|
centior sit in dolore, quod ingeniosior ad eminiscen-
|
|
dum, quod denique saepe scire aut suspicari possit,
|
|
quid quaesitor velit audire; quod cum dixerit, intel-
|
|
l<e>gat sibi finem doloris futurum. Haec disputatio
|
|
conprobabitur, si refellemus, quae in quaestionibus
|
20
|
erunt dicta, probabili argumentatione; idque partibus
|
|
coniecturae, quas ante exposuimus, facere
|
|
oportebit.
|
|
Ab argumentis et signis et ceteris locis, quibus
|
11.1
|
augetur suspicio, dicere hoc modo convenit: Cum
|
|
multa concurrant argumenta et signa, quae inter se
|
|
consentiant, rem perspicuam, non suspiciosam videri
|
|
oportere. Item plus oportere signis et argumentis credi
|
5
|
quam testibus: haec enim eo modo exponi, quo modo
|
|
re vera sint gesta; testes corrumpi posse vel pretio
|
|
vel gratia vel metu vel simultate.
|
|