Cum duae leges inter se discrepent, viden- 2.15.1
dum est primum, num quae <o>brogatio aut derogatio
sit; deinde utrum leges ita dissentiant, ut altera iu-
bea<t>, altera vetet, an ita, ut altera cogat, altera per-
mittat. Infirma enim erit eius defensio, qui negabit 5
se fecisse, quod cogeretur, cum altera lex permitteret:
plus enim valet sanctio permissione. Item illa defensio
tenuis est, cum ostenditur id factum esse, quod ea lex
sanciat, cui legi obrogatum aut derogatum sit; id,
quod posteriore lege sanctum sit, esse neclectum. Cum 10
haec erunt considerata, statim nostrae legis exposi-
tione, recitatione, conlaudatione utemur. Deinde con-
trariae legis enodabimus voluntatem et eam trahemus
ad nostrae causae commodum. Dein de iuridiciali
absoluta sumemus rationem iuris et quaeremus partes 15
iuris, utrocum faciant; de qua parte iuri<diciali>s po-
sterius disseremus.
  Si ambiguum esse scriptum putabitur, quod in 16.1
duas aut plures sententias trahi possit, hoc modo trac-
tandum est: primum, sitne ambiguum, quaerendum<s>t;
deinde, quomodo scriptum <esset>, si id, quod adver-
sarii interpretantur, scriptor fieri voluisset, ostenden- 5
dum est; deinde id, quod nos interpretemur, et fieri
posse, et honeste recte lege more natura bono et aequo
fieri posse; quod adversarii interpretentur, ex contra-
rio; nec esse ambigue scriptum, cum intellegatur, utra
sententia vera sit. 10
  Sunt, qui arbitrentur ad hanc causam tractandam
vehementer pertinere cognitionem amphiboliarum
eam, quae ab dialecticis proferatur. Nos vero arbitra-
mur non modo nullo adiumento esse, sed potius maxi-
mo inpedimento. Omnes enim illi amphibolias aucu- 15
pantur, eas etiam, quae ex altera parte sententiam nul-
lam possunt interpretari. Itaque et alieni sermonis
molesti interpellatores et scripti cum odiosi tum ob-
scuri interpretes sunt; et dum caute et expedite loqui
volunt, infantissimi reperiuntur. Ita dum metuunt in 20
dicendo, ne quid ambiguum dicant, nomen suum pro-
nuntiare non possunt. Verum horum pueriles opini-
ones rectissimis rationibus, cum voles, refellemus. In
praesentiarum hoc intercedere non alienum fuit, ut
huius infantiae garrulam disciplinam contemneremus. 25