Honestum causae genus putatur, cum aut id de-
|
1.5.4
|
fendimus, quod ab omnibus defendendum videtur, aut
|
5
|
obpugnabimus, quod ab omnibus videtur obpugnari
|
|
debere ut pro viro forti contra parricidam.
|
|
Turpe genus intell<e>gitur, cum aut honesta res ob-
|
|
pugnatur aut defenditur turpis.
|
|
Dubium genus est, cum habet in se causa et ho-
|
10
|
nestatis et turpitudinis partem.
|
|
Humile genus est, cum contempta res a<d>fertur.
|
|
Cum haec ita sint, conveniet exordiorum rationem
|
6.1
|
ad causae genus a<d>commodari. Exordiorum duo sunt
|
|
genera: principium, quod Graece prohemium appella-
|
|
tur, et insinuatio, quae epodos nominatur.
|
|
Principium est, cum statim auditoris animum
|
5
|
nobis idoneum reddimus ad audiendum. Id ita sumi-
|
|
tur, ut attentos, ut dociles, ut benivolos auditores ha-
|
|
bere possimus.
|
|
Si genus causae dubium habebimus, a benivolen-
|
|
tia principium constituemus, ne quid illa turpitudinis
|
10
|
pars nobis obesse possit.
|
|
Sin humile genus erit causae, faciemus attentos.
|
|
Sin turpe causae genus erit, insinuatione utendum
|
|
est, de qua posterius dicemus, nisi quid nacti
|
|
erimus, qua re adversarios criminando benivolentiam
|
15
|
captare possimus.
|
|
Sin honestum genus causae erit, licebit recte vel
|
|
uti vel non uti principio. Si uti volemus, aut id oporte-
|
|
bit ostendere, qua re causa sit honesta, aut breviter,
|
|
quibus de rebus simus dicturi, exponere. Sin principio
|
20
|
uti nolemus, ab lege, ab scriptura, aut ab aliquo no-
|
|
strae causae adiumento principium capere oportebit.
|
|
Quoniam igitur docilem, benivolum, attentum audi-
|
7.1
|
torem habere volumus, quo modo quidque effici pos-
|
|
sit, aperiemus.
|
|