Defensor contra eos, qui aecum censeant rem per- 2.22.3
niciosam utili praeponi, utetur loco communi per con-
questionem: et simul quaerat ab accusatoribus, ab 5
iudicibus ipsis, quid facturi essent, si in eo loco fuis-
sent; et tempus, locum, rem, deliberationem suam po-
net ante oculos.
  Translatio criminis est, cum ab reo facti causa
in aliorum peccatum transfertur. Primum quaeren- 10
dum est, iurene in alium crimen transferatur; deinde
spectandum est, aeque magnum sit illud peccatum,
quod in alium transferatur, atque illud, quod reus
suscepisse dicatur; deinde, oportueritne in ea re pec-
care, in qua alius ante peccarit; deinde, oportueritne 15
iudicium ante fieri; deinde, cum factum iudicium non
sit de illo crimine, quod in alium transferatur, opor-
teatne de ea re iudicium fieri, quae res in iudicium
non devenerit. Locus communis accusatoris contra
eum, qui plus censeat vim quam iudicia valere opor- 20
tere. Et ab adversariis percontabitur accusator, quid
futurum sit, si idem ceteri faciant, ut de indemnatis
supplicia sumant, quod eos idem fecisse dicant. Quid,
si ipse accusator idem facere voluisset? Defensor
eorum peccati atrocitatem proferet, in quos crimen 25
transferet; rem, locum, tempus ante oculos ponet, ut
<i>i, qui audient, existiment, aut non potuisse aut
inutile fuisse rem in iudicium venire.
  Concessio est, per quam nobis ignosci postula- 23.1
mus. Ea dividitur in purgationem et deprecationem.
Purgatio est, cum consulto a nobis factum nega-
mus. Ea dividitur in necessitudinem, fortunam, in-
prudentiam. De his partibus primum ostendendum 5
est; deinde ad deprecationem revertendum videtur.
Primum considerandum est, num culpa ventum sit in
necessitudinem [num culpa veniendi necessitu-
dinem fecerit]. Deinde quaerendum est quo modo vis
illa vitari potuerit ac levari. Deinde is, qui in ne- 10
cessitudinem causam conferet, expertusne sit, quid
contra facere aut excogitare posset. Deinde, num quae
suspiciones ex coniecturali constitutione trahi possint,
quae significent id consulto factum esse, quod neces-
sario cecidisse dicitur. Deinde, si maxime necessitudo 15
quaepiam fuerit, conveniatne eam satis idoneam cau-
sam putari. Si autem i<n>prudentia reus se 24.1
peccasse dicet, primum quaeretur, utrum potuerit ne-
scire an non potuerit; deinde utrum data sit opera,
ut sciretur, an non; deinde, utrum casu nescierit an
culpa. Nam qui se propter vinum aut amorem aut 5
iracundiam fugisse rationem dicet, is animi vitio vide-
bitur nescisse, non inprudentia; quare non inpru-
dentia se defendet, sed culpa contaminabit. Deinde
coniecturali constitutione quaeretur, utrum scierit an
ignoraverit; et considerabitur satisne inprudentia 10
praesidii debeat esse, cum factum esse constet. Cum
in fortunam causa confertur et ea re defensor igno-
sci reo dicet oportere, eadem omnia videntur conside-
randa, quae de necessitudine praescripta sunt. Ete-
nim omnes hae tres partes purgationis inter se fini- 15
timae sunt, ut in omnes eadem fere possint adcommo-
dari. Loci communis in his causis: accusatoris
contra eum, qui cum peccasse confiteatur, tamen ora-
tione iudices demoretur; defensoris, de humanitate,
misericordia: voluntatem in omnibus rebus spectari 20
convenire; quae consulto facta non sint, an ea fraude<i>
esse non oportere.